© Joris Herregods

Krijgt Antwerpen opnieuw meer concurrentie van Hamburg?

De Antwerpse haven heeft de afgelopen jaren volop kunnen genieten van een uitgediepte Schelde, toegankelijk voor de grootste containerreuzen. Hamburg moest terrein prijsgeven, maar mogelijk is er beterschap op komst.

Christoph Meeussen

Na jarenlang palaver met Nederland had Antwerpen eind 2010 eindelijk een diepere Schelde. Schepen met een diepgang tot zestien meter konden nu binnen, iets wat de grote containerrederijen ook volop zijn beginnen doen, met records qua containers als gevolg. Het grootste slachtoffer was wellicht Hamburg, dat met haar minder diepe Elbe de laatste jaren heel wat containers zag vertrekken. Gisteren kondigde het halfjaarcijfers aan, met opnieuw significant minder containers.

Nu heeft het bestuur van de Elbestad een plan goedgekeurd waarmee binnenkort voorbereidende werken voor de verdieping van de vaargeul kunnen beginnen. Op termijn zou dan ook Hamburg opnieuw grotere schepen kunnen ontvangen.

Al is er nog geen 100% zekerheid. Milieugroeperingen hebben zich in het verleden al meermaals verzet tegen de plannen en kunnen ook nu nog beroep aantekenen.

MEER OVER Haven Antwerpen

Nu in het nieuws