© BELGA

DISCUSSIE. Heeft Antwerpen nood aan een eigen luchthaven?

De Antwerpse sp.a pleit voor het sluiten van de luchthaven in Deurne tegen 2030. De vrijgekomen ruimte van 180 hectare moet dan worden aangelegd als een park met aan de rand scholen, private en sociale woningen, en ruimte voor recreatie.

VLM Airlines maakte bekend dat het zeven van de negen verbindingen vanuit Antwerpen schrapt. Volgens Antwerps sp.a-voorzitter Tom Meeuws wordt de luchthaven steeds meer een toeristenluchthaven.

“Dat was nooit de bedoeling”, zegt Tom Meeuws. “Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden met op amper veertig kilometer verder een nationale luchthaven.”

Ook Groen wil de luchthaven van Antwerpen sluiten. “De luchthaven heeft geen toekomst, ze is te klein en ligt te dicht bij dichtbevolkt gebied”, zegt Vlaams parlementslid Ingrid Pira (Groen). “De Vlaamse regering houdt de luchthaven al jaren in stand met subsidies. Dat is een totaal irrationeel verhaal, waar de belastingbetaler voor opdraait.”

Volgens Philippe De Backer en Claude Marinower, beiden Open Vld, heeft Antwerpen nood aan een zakenluchthaven. “De luchthaven kan zeer rendabel zijn als er deals worden gemaakt met bijvoorbeeld Thalys”, zegt De Backer.

Wat vindt u? Heeft Antwerpen nood aan een toeristenluchthaven of moet de belastingbetaler daar niet voor opdraaien? Laat het ons weten via het onderstaande invulformulier en wij bundelen woensdag een verzameling van uw reacties in de krant.

CITTA

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio