Wie moeite heeft om twee liter water per dag te drinken: in dit voedsel zit er al heel wat

Fit & Gezond

Wie moeite heeft om twee liter water per dag te drinken: in dit voedsel zit er al heel wat

Print

Hoor jij bij de groep mensen die - met de beste wil van de wereld - echt niet aan de aanbevolen anderhalve liter water per dag komt? Dan kun je het ook opnemen tijdens het eten. Deze ingrediënten zitten er vol van.

Als het warm is, zweet je meer en verlies je dus meer vocht. Daarom is het belangrijk om veel te drinken en je vochtbalans op peil te houden. Maar voor sommigen is het - ondanks pogingen om te werken met een fles water naast hen - niet haalbaar om de aanbevolen anderhalve tot twee liter water helemaal op te drinken.

Watermeloen en co

De Vlaamse diëtiste Sanne Mouha, schrijfster van onder meer ‘Gezond koken voor één’, onderstreept dat water drinken belangrijk is, maar de juiste voeding kan helpen om voldoende vocht binnen te krijgen. “Water drinken is het allerbeste, al zal het water dat je opneemt via voeding ook zeker iets uitmaken”, zegt ze. “In alle fruitsoorten zit veel water. Denk vooral aan citrusvruchten, watermeloen, maar ook in bessen, tomaten, enzovoort. Ook in alles van groenten (komkommer, sla,...) is het watergehalte hoog”, zegt ze.

De ideale maaltijd

De ideale maaltijd volgens Mouha in dit weertje? Een fris slaatje boordevol groenten en fruit. “Vul je bord met groenten - gerookt, gestoomd of rauw - en giet er een tomatensausje over. Je kunt er ook ananas bij serveren voor extra vocht in de maaltijd.” Volgens Mouha is er op dit moment nog een ander ingrediënt belangrijk in onze maaltijden. “Een beetje zout toevoegen zorgt ervoor dat het vocht beter opgenomen wordt”, zegt ze. Als dessert kun je voor sorbetijs kiezen. “Er zit meer water in dan in gewoon ijs.” Nog een tip: maak zelf je infused drankjes, die spannender zijn dan gewoon water en makkelijker naar binnen gaan.

Wat met warm eten?

Tijdens een hittegolf hoef je voor de rest niet veel aan je eetpatroon te veranderen. De Nederlandse voedingswetenschapper en schrijfster van ‘Eet als een Expert’ Liesbeth Smit, zegt ook dat veel water drinken het belangrijkst is. “Er is geen wetenschappelijk onderzoek beschikbaar dat uitwijst dat het ene voedingsmiddel beter of slechter is als het volop zomert. “Eet of drink je warm in plaats van koud, dan ga je er meer van zweten. Dat zweet heeft dan weer een afkoelende werking omdat de druppels verdampen”, zegt ze. Een pikante soep kan in dat opzicht niet meer kwaad dan een koud theetje. Ze voegt eraan toe dat je in de zomer doorgaans minder honger hebt in vergelijking met in de winter om de simpele reden “dat je lichaam minder moeite moet doen om op temperatuur te blijven”.

NIET TE MISSEN