Minister Weyts gaat rol van De Lijn inperken na klachten lokale overheden: “Te weinig voeling met de realiteit”

Foto: Walter Saenen

Minister Weyts gaat rol van De Lijn inperken na klachten lokale overheden: “Te weinig voeling met de realiteit”

Print

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stelt voor De Lijn te degraderen tot een zuivere uitbater van buslijnen. Dat schrijft De Tijd zaterdag, die het voorontwerp van het Vlaams Decreet Basisbereikbaarheid kon inkijken.

Weyts wil het openbaar vervoer in vier lagen opdelen. Ten eerste zijn er de treinen van de NMBS. Ten tweede is er het ‘stedelijke kernnet’ van De Lijn, dat de verbindingen in en tussen de belangrijkste steden verzorgt. Vervolgens beslist De Lijn niet alleen, want ten derde komt er een ‘aanvullend net’ buiten de steden, in overleg met vijftien nieuwe ‘vervoersregio’s. Die vervoersregio’s, zoals Antwerpen, Roeselare en Aalst, bieden tot slot ‘vervoer op maat’ aan via taxicheques, deelwagens of leerlingenvervoer.

Volgens het voorontwerp grijpt het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de macht in het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Elke vervoersregio krijgt namelijk een raad, die de regie voor het ‘aanvullende net’ mag bepalen. Met de inperking van de rol van De Lijn, die meewerkte aan het decreet, komt Weyts tegemoet aan de vele klachten van lokale overheden over de soloslims van de Vlaamse vervoersmaatschappij.

De Antwerpse schepen van Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA), stelde recentelijk bijvoorbeeld voor om een eigen Antwerps vervoersbedrijf op te richten. “De Lijn heeft te weinig voeling met de realiteit”, klaagde Kennis. “Er is veel frustratie over hoe traag De Lijn inspeelt op de veranderende mobiliteitsnoden”, beaamde zijn Gentse collega Filip Watteeuw (Groen).

.

Nu in het nieuws