Nieuwe campagne Infrabel rond veiligheid aan overwegen shockeert “om mensen bewust te maken”

Print

Zestien doden aan spooroverwegen in 2017. Alle campagnes ten spijt zijn er nog altijd mensen die de verkeersregels niet volgen. Infrabel lanceert daarom een nieuwe bewustmakingscampagne. Die is zeer confronterend. “Voor de verkeersveiligheid: alles.”

Bij een aanrijding tussen een trein en auto zijn drie doden gevallen. Getuigen zagen hoe de autobestuurder het rode licht en de gesloten slagbomen van de overweg negeerde. Een noodremming van de treinbestuurder kon de aanrijding niet vermijden. De drie inzittenden, een 35-jarige man en zijn twee kinderen, waren op slag dood.

Het bericht kan zo in de krant staan. Gelukkig gaat het hier om een ‘crashtest’ met poppen die deel uitmaakt van een nieuwe bewustmakingscampagne van Infrabel en verkeersinstituut VIAS. “In 2017 was er een toename van het aantal ongevallen aan spooroverwegen en meldingen van spoorlopers”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. “Daarbij vielen in totaal zestien doden. We moeten dus constant blijven hameren op de verkeersregels aan en rond de sporen.”

Infrabel voert al jarenlang campagne om de verkeersveiligheid aan spooroverwegen te verhogen. “We doen dat met zachte en harde campagnes”, aldus Petit. De voorbije jaren werden onder meer al sensibiliseringsfolders, een nieuw belsignaal en een autowrak in de strijd gegooid. Maar het blijkt een moeilijke strijd te zijn. “Daarom kozen we nu voor de harde campagne die aansluit bij de realiteit. We willen bewust shockeren, om mensen wakker te schudden.”

Nu in het nieuws