Verkiezingen 2018 - Mechelen

N-VA lanceert parkeerplan: “Wij gaan voor een halfuur gratis parkeren”

N-VA stelt voor om in ondergrondse parkings betalen per kwartier in te voeren. Foto: joris herregods

Coalitiepartner lost eerste strijdpunt voor gemeenteraadsverkiezingen

N-VA lanceert parkeerplan: “Wij gaan voor een halfuur gratis parkeren”

Print
Mechelen -

Als N-VA na de verkiezingen in Mechelen deel uitmaakt van een volgende coalitie, wil ze het parkeerplan grondig bijsturen. De partij stelt voor om een halfuur gratis parkeren in te voeren én om de autoluwe zone niet meer uit te breiden.

Bijna negen op de tien Mechelse gezinnen hebben een auto. “Maar uit de stadsmonitor blijkt dat slechts vier op de tien Mechelaars tevreden zijn over het aanbod aan parkeerplaatsen”, zegt Freya Perdaens (N-VA), gemeenteraadslid en kandidaat-burgemeester. Met een nieuw parkeerplan wil haar partij die behoefte aanpakken. Het is meteen een eerste strijdpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.

“Uiteraard willen wij mensen aanmoedigen om zich zo veel mogelijk te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te verplaatsen. We zijn dus geen autopartij zoals sommige politieke tegenstrevers ons graag afschilderen, maar we willen de auto ook niet demoniseren”, stelt Perdaens. “Soms lukt het zonder auto gewoon niet. Voor mensen met een fysieke beperking, voor senioren en voor mama’s of papa’s die niet al hun kleine kindjes mee op de fiets krijgen. Voor hen moeten we het centrum bereikbaar houden”, vertelt fractieleidster Kerstin Hopf.

Betere signalisatie

Als het van N-VA afhangt, komt er na 2018 geen uitbreiding van de autoluwe binnenstad. “Tegelijk willen we op de vesten naar het voorbeeld van Brugge investeren in meer en duidelijkere signalisatie naar de parkings”, zegt Freya Perdaens. Verder wil de lijsttrekker het kwartier gratis parkeren uitbreiden naar een halfuur. “Om de eenvoudige reden dat dit mensen meer comfort geeft om snel een kleine boodschap te doen. Het is een maatregel waar de handel en horeca in onze stad baat bij hebben. In Lier is ook aangetoond dat het niet leidt tot minder parkeerinkomsten”, legt Perdaens uit. Volgens parkeerbedrijf Indigo, dat het betalend parkeren voor de stad beheert, is dat perfect mogelijk.

Per kwartier betalen

Het voorstel van N-VA om in de ondergrondse parkings betalen per kwartier in te voeren, ligt enigszins anders. “We zijn er ons bewust van dat daar een prijs tegenover staat, maar we zijn ervan overtuigd dat het een serieuze boost kan betekenen voor het handelscentrum”, zegt Freya Perdaens.

“Wie vandaag iets langer dan een kwartier parkeert, betaalt meteen voor een uur. Dat maakt soms een verschil om een kleedje in een winkel wel of niet te passen. Ik heb dat zelf ervaren toen ik een tijdje een pop-upwinkel heb opengehouden”, vertelt Hopf.

N-VA wil daarom dat parkeertarieven niet duurder zijn dan in andere Vlaamse centrumsteden. Waar mogelijk wil de partij ook werk maken van meer (buurt)parkings. “Dat kunnen we doen door samen te werken met eigenaars van handels- of horecazaken die hun parking buiten de openingsuren publiek toegankelijk maken”, zegt Kerstin Hopf nog.

Verkiezingsnieuws uit uw gemeente