Belgische luxewebshop Carré Couture na een jaar failliet

Foto: Carré Couture

Mode

Belgische luxewebshop Carré Couture na een jaar failliet

Print

Begin juni 2017 opende de Belgische onlineboetiek Carré Couture de digitale deuren voor fashionista’s, amper een jaar later is de webshop van Nathalie en Jeroen Pompen al failliet. Dat melden onder meer De Tijd en het Financieele Dagblad. Toch betekent dit niet het einde: de Nederlandse familie Van Gansewinkel, mede-eigenaar en bekend van de gelijknamige afvaldienstverlener, gelooft in een doorstart.

Het Belgische Carré Couture moest de tegenganger worden van het Britse Farfetch, een online platform waar men designerkledij van verschillende onafhankelijke boetieks kan kopen. Maar het concept in eigen land, waarbij Europese boetieks 27 procent van de verkoopprijs moesten doorstorten aan CarréCouture, kende geen groot succes. “Soms werd dagenlang niets verkocht”, aldus een medewerker in een reactie in De Tijd.

Moeilijke samenwerking

In totaal sloten 47 boetieks zich aan bij de Belgische webshop, maar de voorbije maanden kwam de kledij van slechts 27 zaken online. Daarbovenop verliep de samenwerking met de aangesloten boetieks niet vlot. De handelaren moesten de kleren opzenden naar het bedrijf zodat het de stuks kon fotograferen voor op de website. Het gevolg: de kleren waren een week weg uit de winkel en konden niet worden verkocht. Concurrent Farfetch moedigde zijn klanten dan weer aan om een exclusiviteitscontract te ondertekenen, wat ook in het nadeel van de Belgische tegenganger speelde.

Doorstart

Door tegenvallende verkoopcijfers het voorbije jaar - het bedrijf spreekt van meer dan een half miljoen euro omzet, maar minder dan een miljoen - draaide het overkoepelende bedrijf van de familie Van Gansewinkel ‘De Raekt’, dat 25 procent van de aandelen bezit, de geldkraan begin dit jaar dicht. De familie gelooft wel nog in een toekomst voor Carré Couture. Samen met Isabelle Dumortier van The Tutu Shop werken ze nu aan een doorstart. Het plan is nog steeds om de concurrentie aan te gaan met Farfetch, dat jaarlijks een omzet van 170 miljoen haalt.

NIET TE MISSEN