
© Photo News
Infrabel: “Siemens is verantwoordelijk voor al 9.000 minuten vertraging”
Spoorwegbeheerder Infrabel zegt dat het bedrijf Siemens veel vertragingen veroorzaakt bij de treinen. “We eisen een actieplan.”
Siemens levert het detectiesysteem om het treinverkeer vlot te laten verlopen. Sinds begin dit jaar leidden problemen met het treindetectiesysteem al tot 9.000 minuten vertraging, meldt Infrabel. Dat is 1 uur en 40 minuten per dag.
De belangrijkste oorzaak van die storingen is Siemens, klinkt het. In het eerste kwartaal zijn 125 storingen opgetekend doordat het treindetectiesysteem uitviel. Die storingen deden zich vooral voor in Brussel, de streek rond Hasselt en op de spooras Luik-Bergen. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om ruim 4.500 minuten vertraging.
De assentellers die de storingen veroorzaken helpen een trein te lokaliseren en zijn essentieel voor vlot treinverkeer. De locatie van de treinen is namelijk bepalend voor een correcte werking van de seinlichten. Siemens levert de assentellers, maar het Duitse bedrijf slaagt er maar niet in om een oplossing te vinden voor het probleem.
In een persbericht wijst Infrabel het bedrijf op zijn verantwoordelijkheid.
De spoorwegnetbeheerder zegt eind vorig jaar al contact opgenomen te hebben met Siemens over de problemen met de assenteller. “Vier maanden later is Siemens nog steeds niet in staat om een structurele oplossing of nog maar een actieplan voor te leggen”, aldus Infrabel. ‘Daar komt nog bij dat de interventieteams van Siemens, die in geval van nood moeten ingrijpen, niet snel genoeg reageren, met als gevolg een nog grotere hinder voor het spoorverkeer.’
Siemens bekijkt nog of het reageert op het communiqué van Infrabel.
MEER OVER Infrabel
NMBS schrapt piekuurtreinen, maar dat is voor Marc Van Ranst in één woord gezegd: “dom!”
De NMBS schrapt vanaf vanmorgen 95 piekuurtreinen van en naar Brussel. Omdat veel mensen thuis …
Spoorbaas wil af van wildgroei aan premies: moet een arbeider extra geld krijgen voor het wieden van een giftige plant?
Bij de NMBS en Infrabel ligt een nieuw sociaal akkoord op de onderhandelingstafel. En daarover …
Giftrein blijft rijden: ondanks deadline heeft Infrabel geen alternatief voor Roundup-sproeier
Infrabel vraagt Vlaanderen toestemming om ook de komende jaren met pesticiden de sporen …