Zo eet je sushi en kom je toch niet bij

Foto: Shutterstock

Food

Zo eet je sushi en kom je toch niet bij

Print
Sushi heeft het imago van een gezonde maaltijd te zijn, maar schijn bedriegt vaak. Hoewel de vis op zich en de nori vaak bijzonder voedzaam zijn, is het de rijst die de grote boosdoener is. Bovendien is het bij sushi vaak moeilijk om de juiste portie in te schatten. Maar waar let je beter op als je toch zin hebt in sushi? De tips op een rijtje.

Op zich is sushi niet ongezond, want het gaat om verse vis in een rolletje van nori. Het grote probleem is echter de grootte van de porties. Zo kan een sushirol die in zes à negen stukjes wordt gesneden al snel 500 calorieën bevatten. En dan heb je nog geen loempia of dim sum gegeten als snack ervoor en nog geen glas wijn gedronken, om nog maar te zwijgen van de andere rolletjes waar je wil van proeven. 

De grootste hoeveelheid aan extra calorieën kruipt vooral in de rijst. Die rijst wordt zodanig dichtgedrukt dat je vaak niet eens doorhebt dat er tot een hele kop rijst in één rol kan gaan. Bovendien wordt die rijst meestal ook nog eens klaargemaakt met azijn en suiker. Het is dus heel makkelijk om je te overeten in sushi omdat je al snel naar de volgende hap overgaat.

Om na te gaan hoe je toch sushi kan eten én daarbij voor de gezondste keuzes gaat, sprak Time met voedingsdeskundige en professor Katherine Zeratsky. Zij geeft enkele tips:

  • Kies de juiste rol
    Kijk naar wat er in de rol zit en ook naar wat er bovenop ligt, dit zijn twee van de belangrijkste zaken om er de gezondere rol uit te kiezen. Zo vermijd je beter diegene waar mayonaise in verwerkt is, zoals bijvoorbeeld 'spicy' zalm. Ook de gefrituurde laat je beter links liggen, die duiken meestal op met de bijvoegsels 'crunchy' en 'tempura'. Ga voor een zo eenvoudig mogelijke versie met verse vis, verse of gestoomde groenten en eventueel avocado.
  • Beperk het gebruik van dipsauzen
    De sausjes en dips bij de sushi vormen vaak een grote bron van vetten en zout. Zo bevat een lepel sojasaus al snel 25 procent van de aangeraden dagelijkse hoeveelheid. Pikante mayonaise bij de sushi? Misschien toch maar niet. Probeer in de plaats eens de gepekelde gember die je er normaal ook bijkrijgt. 
  • Maak zelf je sushi
    Er zijn heel wat manieren om je sushi gezonder te maken. Maak ze bijvoorbeeld zelf, maar dan met bruine rijst. Die vult beter en is rijker aan vezels. Of probeer eens je sushi in komkommerslierten te wikkelen in plaats van in rijst. Ga je toch afhalen, opteer dan voor sashimi, de plakjes rauwe vis waar geen rijst aan te pas komt. En als dat alles niet lukt, probeer je portie dan wat te beperken en start de maaltijd bijvoorbeeld met een misosoepje, salade of edamameboontjes zodat je al wat gevuld bent.

 

 

NIET TE MISSEN