De Lijn lanceert ‘mobiele maandag’: “Eén dag per week niét met de auto naar het werk”

Print

Iedereen vindt dat het mobiliteitsprobleem steeds erger wordt, maar nog veel te weinig mensen zien zichzelf verantwoordelijk voor de files. Met de campagne ‘Mobiele Maandag’ wil De Lijn mensen aansporen om kritisch na te denken over hun verplaatsingsgewoontes, en minstens één dag per week te kiezen voor een andere manier om zich te verplaatsen.

De Lijn zette begin februari met behulp van onderzoeksbureau iVOX een onderzoek op bij 1.000 Vlamingen tussen 15 en 75 jaar. De mobiliteitsfrustraties van Vlamingen kwamen in dit onderzoek duidelijk naar boven: bijna alle ondervraagden (91 %) gaven aan dat we te veel stilstaan in het verkeer. Een op de drie mensen die dagelijks pendelen tussen thuis en hun werk, gaf bovendien aan te veel tijd te verliezen aan het woon-werkverkeer. De Vlaming verwacht bovendien niet dat het mobiliteitsprobleem de komende jaren zal verbeteren.

“De files in Vlaanderen waren nog nooit zo zwaar als in 2017”, zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. “Het is gemakkelijk om de schuld van de fileproblematiek op een ander te schuiven en naar een ander te kijken om het probleem op te lossen. Helaas zal die mentaliteit ons niet verder helpen. Als we de fileproblematiek en het bijhorend leed écht willen oplossen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Ook bij De Lijn willen we onze verantwoordelijkheid daarin nemen en mensen aansporen om meer te kiezen voor combimobiliteit. Daarom lanceren we vanaf volgende week Mobiele Maandag.”

Via de website www.mobielemaandag.bekan iedereen zich actief engageren en registreren als Mobiele Maandagman of –vrouw. Op de website vind je heel wat tips over hoe je combimobiel kan zijn. Volgende week maandag (16 april) is de eerste Mobiele Maandag.

MEEST RECENT