Anne Poelmans verkoopt organische en biologische beautyproducten op haar webshop Bio’tylab

Weet jij wat er in je dagcrème of lippenbalsem zit? “We worden steeds kritischer voor wat we op ons lichaam smeren”

‘Met natuurlijke ingrediënten’ of ‘zonder parabenen’. Je ziet het vaak op potjes en flesjes cosmetica staan, maar even vaak zijn het loze woorden. “Je kan bijna niet geloven wat voor ingrediënten er in reguliere cosmetica zitten”, zegt Anne Poelmans, die sinds begin dit jaar organische en biologische schoonheidsproducten verkoopt in haar webshop Bio’tylab.

tib

De biologische webshop bestaat al sinds 2010, sinds begin dit jaar is hij in handen van Anne. Ze is, naast auteur van de Ibiza-bestseller ‘I never believed in love at first sight until I saw Ibiza’ ook mode- en beautyjournaliste. “Ik kwam via mijn werk in contact met alle soorten cosmetica. Maar toen ik kritisch naar de ingrediëntenlijst van die producten keek, kon ik niet geloven dat ik die dingen op mijn huid smeerde. Ik merk dat ik niet alleen ben: we worden met z’n allen steeds veeleisender voor wat we op ons lichaam smeren”.

Welke ingrediënten staan op jouw verboden lijst?

“Wist je dat in lippenbalsems en dagcrème vaak petroleum zit? Het is een bindingsmiddel, maar het droogt uit. Je huid en lippen worden droger, dus je gaat meer van het product gebruiken, waardoor je huid nog meer uitdroogt - het is een vicieuze cirkel. In de meeste cosmetica zitten ook parabenen, die de houdbaarheid verlengen, maar die ook je hormonen verstoren. In bijna alle crèmes en shampoos zitten siliconen, die geven de smeuïgheid waardoor ze zo lekker smeren. Maar ze leggen ook een laagje over je huid en haren, ze metselen je poriën dicht, je hoofdhuid gaat schilferen en je haren worden dof. Die siliconen hebben moeilijke namen, maar als er een ingrediënt waarvan de naam eindigt op -cone op het etiket staat, zitten ze er waarschijnlijk in. En dan zijn er nog sulfaten, die maken dat een zeep of shampoo gaat schuimen: dat zijn pas vuile ingrediënten. Ze reinigen heel agressief en vervuilen het afvalwater.”

Minder schuimende shampoo, dus. Zijn er nog verschillen met de reguliere cosmetica?

“Er is een trucje voor dat schuim: als je twee keer met een beetje shampoo wast, schuimt hij de tweede keer wel! De geuren van biologische en organische cosmetica zijn ook anders: veel zachter en natuurlijker. De meeste producten zijn op basis van olie, dus ik raad aan om ze aan te brengen met je handen: ze hebben een klein beetje lichaamswarmte nodig om te smelten, zodat je ze goed kan aanbrengen.”

En wat als je een vette huid hebt?

“Dan heb je zéker producten met olie nodig! Dat klinkt heel raar, maar acne en puistjes zijn eigenlijk een gevolg van een huid die uitgedroogd is en als een soort crisisreactie te veel olie en talg gaat produceren. Producten op basis van olie kunnen dat evenwicht herstellen. Ik geloofde dat eerst ook niet, maar het werkt echt.”

Hoe kan je zeker weten dat een product biologisch of organisch is?

“Wanneer het een label ‘Eccert’ of ‘Organic Certified’ heeft. Om dat certificaat te krijgen, moeten producten getest worden door een commissie. Die procedure alleen kost 6.000 à 7.000 euro per product, dus niet elk merk kan ze betalen. Die certificaten zijn betrouwbaar, alleen is er nog geen standaardversie, waardoor het er in elk land nog wat anders uitziet. Zinnetjes als ‘met natuurlijke producten’ mogen producenten al gebruiken als er drie druppels cactusolie in zit en voor de rest alleen chemische ingrediënten, daar kan je niet op vertrouwen.”

Maakt het echt zo’n groot verschil om organische of biologische cosmetica te gebruiken?

“Alles wat je op je huid smeert, komt in je bloedbaan terecht. Je gaat je leven niet veranderen door andere cosmetica te gebruiken, maar ik geloof wel dat het een belangrijke schakel is. Het zijn allemaal kleine schakeltjes samen die een positief effect hebben op je gezondheid en op het milieu.”

Zijn natuurlijke producten duurder?

“Een dagcrème bij mij kost rond de dertig à 40 euro – dat betaal je in de parfumerie ook. Maar daar betaal jemee voor de billboards, het uithangbord, de marketing. Die kosten heb je niet bij de organic brands – die hebben geen billboards, alleen sociale media”.

Wat zijn jouw plannen met Bio’tylab?

“Ik wil graag een blog beginnen met tips en trucjes, want ik merk dat daar veel interesse in is. Ik wil ook graag het gamma voor kinderen uitbreiden, want voor hen vind ik het nog belangrijker dat ze gewassen worden met producten zonder sulfaten, siliconen en parabenen.”

De favoriete producten van Anne

- “De kinderzeep van Minois, ze ruikt heerlijk naar chique Parijse kinderen en schuimt nog redelijk goed” (22 euro)

- “De volumeshampoo van Grown Alchemist, geeft mijn fijn haar echt meer volume en het wordt minder snel vet.” (35 euro voor 500 ml)

- “De lichaamsolie van Likami, ruikt niet alleen zalig, hij is niet te vet en toch voedend”. (39 euro)

- “De dissolvant van Kure Bazaar, ruikt naar rozenblaadjes en verwijdert toch alle nagellak, op een gezonde manier.”(36 euro)

- “De zelfbruiner van Trilogy, die bruint op een geleidelijke manier en niet die typische geur heeft”. (16.50 euro)

- “De deo van Soapwalla, ruikt superlekker en blijft twaalf uur fris, de beste die ik ooit probeerde” (18 euro)

www.biotylab.com

NIET TE MISSEN