© Shutterstock/Instagram

Gezonde gerechten met ei voor de paasbrunch

Pasen, dat betekent zoveel als: eitjes eten. En dan gaat het niet alleen over de versies van chocola die je raapt in de tuin, maar ook die van de kip. Met deze drie gerechten tover je een gezonde paasbrunch op tafel voor je hele familie of gezin.

flb

Op Pasen mag het wel eens wat meer zijn dan een zachtgekookt eitje of een simpel omelet. Wat dacht je van een shakshuka, het Midden-Oosters gerecht dat al een tijdje aan een opmars bezig is, maar dan in een groene versie? Of een frittata, of een taart met aardappel en ei? Telkens met veel groentjes dus, maar toch niet zonder ook het ei in de schijnwerpers te plaatsen.

Groene shukshaka

Ingrediënten (voor 4 personen, via BBC Good Food):

3 el olijfolie2 preien (gewassen en in reepjes gesneden)200 gr spinazie250 gr erwtjes2 teentjes knoflook, fijn gesnipperd1 tl komijnzaadenkele takjes peterselie fijngehaktenkele takjes koriander, fijngehaktenkele takjes munt, fijngehakt8 middelgrote eieren150 gr yoghurt1 tl harissabrood om mee op te dienenBereidingswijze:

  • Warm de olie op in een lage pan. Voeg de prei toe en een snuifje zout en kook vier minuten tot het zacht is. Voeg een handvol spinazie toe en roer tot de blaadjes slap geworden zijn.
  • Voeg de erwtjes, look, komijn en andere kruiden toe. Kook enkele minuten tot de aroma's vrijkomen en creëer dan vier gaten tussen de groenten. Doe in elk gat twee gebroken eitjes. Doe het deksel op de pan en laat tien minuten staan tot het eigeel niet meer lopend is.
  • Kruid de eitjes af met wat zeezout, voeg enkele lepels yoghurt toe en wat harissa (pikant, dus naar smaak) en strooi er wat muntblaadjes over. Dien op met wat platbrood.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aardappel-ei taartje met groene boontjes en champignons

Ingrediënten (via Feelgoodbyfood):

1 kilo truffelaardappels7 eieren1 ui2 teentjes knoflook1 bakje groene boontjes (150 gram)250 gram kastanjechampignons2 tl kerriepoederverse bieslookpeper en zout

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven op 200 graden. Schil de aardappelen en kook ze beetgaar. Giet de aardappelen af, laat afkoelen en snijd ze in plakken. Snijd de sperzieboontjes doormidden, kook ook deze beetgaar en giet af. Snipper de ui en snij de champignons in plakjes. Bak de ui en champignons ongeveer 5 minuten gaar in een pan. Doe de boontjes samen met de champignon en ui in een schaal.
  • Pers de knoflook fijn en hak de verse bieslook in stukjes. Breek in een schaal de 7 eieren en voeg hier de knoflook, kerriepoeder, bieslook, peper en zout aan toe. Meng door elkaar met een klopper.
  • Vet de quicheschaal in met olie. Bedek de bodem met plakjes aardappel, leg hier vervolgens de groente op en dek af met plakjes aardappel. Giet vervolgens het eimengsel over/door de taart en garneer met verse bieslook. Bak de aardappel-ei taart ongeveer 30 minuten in de oven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Frittata met groene groenten

Ingrediënten (via Goestjes):

een courgetteeen preidrie eierenpakje fetapeper en zoutverse basilicum

Bereidingswijze:

  • Snij de prei en de courgette in grove stukken. Doe een scheutje olijfolie in de pan. Doe de groenten in de hete pan en kruid goed met peper en zout. Laat sudderen tot ze glazig zijn.
  • Breek de eieren in een kommetje en meng. Roer de groenten even om. Verdeel het eiermengsel mooi over de groenten.
  • Laat de frittata garen op een laag vuurtje. Werk af met wat verkruimelde feta en verse basilicum.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

NIET TE MISSEN