Partijvoorzitster Rutten fluit Gatz terug over verbod op doorspoelen reclame: “Gaan we écht niet doen”

Sven Gatz. Foto: Photo News

Partijvoorzitster Rutten fluit Gatz terug over verbod op doorspoelen reclame: “Gaan we écht niet doen”

Print

Gwendolyn Rutten, voorzitter van Open Vld, fluit haar partijgenoot en Vlaams minister van Media Sven Gatz terug. Die lanceerde een voorstel om het doorspoelen van reclame op tv te verbieden. “Niets van, ook als je tv kijkt, mag je je goesting toen”, zegt Rutten nu.

Het opmerkelijk voorstel van Gatz kwam er omdat tv-zenders en distributeurs naar eigen zeggen niet zelf tot een oplossing komen.

Een kwart van de tv-kijkers kijkt uitgesteld en spoelt reclameblokken door. “Ik begrijp dat de kijker zijn favoriete programma’s liefst zonder reclame ziet, maar dat gaat gewoon niet. Zonder reclame zijn die programma’s er binnen vijf jaar niet meer”, had de minister laten weten. En dus kwam hij met een opmerkelijk voorstel om het doorspoelen van reclame per decreet te verbieden. Het zou met andere woorden onmogelijk gemaakt moeten worden om bepaalde reclameblokken door te spoelen.

Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten ziet dat niet zitten en fluit haar partijgenoot de dag nadat hij zijn voorstel gelanceerd heeft, terug. “Nee, verbieden gaan we écht niet doen”, laat Rutten via Twitter weten. “Ook als je tv kijkt, mag je je goesting doen.”

?

Minister van Media Sven Gatz heeft intussen gereageerd aan Nieuwsblad.be. “We hebben in Vlaanderen, zoals iedereen weet, hele goede programma’s van eigen bodem. Waar we massaal en graag naar kijken. Die programma’s kunnen worden gemaakt door onder meer reclame-inkomsten die zenders ontvangen. Als we allemaal reclameboodschappen blijven doorspoelen, komen die middelen waarmee programma’s van hier gemaakt worden, onder druk te staan”, reageert minister Gatz.

“Als kijkers niet naar reclame kijken, zullen adverteerders niet meer willen adverteren en zijn er dus geen inkomsten meer. We zullen met andere woorden die kwalitatieve programma’s van eigen bodem niet meer kunnen maken”, vreest de minister.

‘”Het is dus van belang om samen met de hele sector naar een systeem te evolueren waarbij reclame niet constant kan doorgespoeld worden. Dat probleem wordt steeds nijpender. Als minister van media vind ik het belangrijk iedereen daarvan bewust maken. Ik zit hierover dit voorjaar nog samen met de sector.”

MEEST RECENT