Oneerlijke concurrentie met Oost-Europese lichte vrachtwagens: “Geen rijbewijs, geen kilometerheffing, geen verplichte rij-en rusttijden“

Print
Kruibeke -

Volgens de Belgische transportarbeidersbond BTB is er een stijgend probleem met lichte vrachtwagens op onze wegen. Die vrachtwagens van minder dan 3,5 ton hebben tal van voordelen, waardoor ze -al dan niet legaal- allerlei wetgevingen rond transport omzeilen.

Om het verhaal van BTB te verifiëren, trok Gazet van Antwerpen naar het tankstation in Oelegem, aan de E313. Onderweg spotten we meteen heel wat van die dubieuze vrachtwagentjes. Transport met lichte vrachtwagens biedt heel wat voordelen, zo hoef je geen vrachtwagenrijbewijs te hebben om er mee te rijden. Ze zijn ook niet uitgerust met een tachograaf, waardoor niet gecontroleerd kan worden op het naleven van verplichte rij-en rusttijden. Voeg daarbovenop dat voertuigen onder 3,5 ton ook geen kilometerheffing moeten betalen, en het is duidelijk waarom deze manier van transport in de lift zit. Volgens een onderzoek van BTB rijdt bijna 90% van die lichte vrachtwagens met een Poolse nummerplaat maar zitten vaak Oekraïense chauffeurs achter het stuur.

Meerdere truckchauffeurs bevestigen ons het verhaal van BTB. Zij zien het misbruik van die lichte vrachtwagens als oneerlijke concurrentie. “Het zijn anonieme vrachtwagentjes, zonder opdruk en vaak met een slaapcabine bovenop. Ze rijden maar op, desnoods 20 uur per dag”, zo vertelt een Hollandse chauffeur ons. “Dat is niet eerlijk, maar ook niet veilig. Ze betalen ook geen kilometerheffing.”

BTB dringt bij de Europese Commissie aan op een versnelde invoering van de tachograaf voor vrachtwagens van minder dan 3,5 ton: “Een vermoeide chauffeur is een gevaar op de weg, of hij nu rijdt met een tientonner of een “klein kamionneke.”

Volgens Federaal Minister van mobiliteit François Bellot (MR) wordt de kwestie wel degelijk besproken op Europees niveau, maar is er onenigheid. Samen met zijn Franse collega richtte Bellot de Alliantie Wegvervoer op: een informele groepering van een tiental landen die een invoering van de tachograaf voor lichte vracht zien zitten. Deze alliantie bestaat hoofdzakelijk uit West- en Noord-Europese landen, en krijgt tegenkanting uit Oost-Europese hoek.

MEEST RECENT