Acht uur op hoge hakken, wat doet dat met je lichaam?

Foto: Belga

Fit & Gezond

Acht uur op hoge hakken, wat doet dat met je lichaam?

Print
Acht uur: zo lang speechte de politica van de Democratische Partij Nancy Pelosi donderdag in het Amerikaanse Parlement. Het was al van 1909 geleden dat iemand zo lang aan het woord was, maar mogelijk nog frappanter was het schoeisel van de 77-jarige vrouw. Al die tijd droeg ze hakken van tien centimeter. "Dat heeft een grote impact op je lichaam”, zegt Paul Borgions van podologisch centrum Borginsole in Rotselaar.

Wat Nancy Pelosi heeft gedaan, lijkt in de ogen van veel dames misschien moedig maar zo lang torenhoge naaldhakken (!) dragen is vooral een aanslag op je lichaam. Als je het zelf acht uur uithoudt (eerder uitzonderlijk is als je het niet gewoon bent) kom je er redelijk makkelijk vanaf. Misschien doen je tenen pijn, tintelen je scheenbenen en zit je met een zere onderrug, maar na een week is het leed geleden volgens Paul Borgion. Het is erger als hoge hakken dragen een gewoonte is. “Ik veronderstel dat de politica het gewoon is om op hoge hakken te lopen en te speechen. Daarmee maakt ze het voor haar lichaam heel lastig”, zegt de podoloog.

Gevaarlijke gewoonte

“Als hoge hakken een gewoonte zijn, heeft dat een veel grotere impact op het lichaam dan wanneer je ze slechts af en toe draagt. Van zodra je hakken draagt, belast je sowieso je knieën, bekken en rug. Alle gewrichten worden in een positie geplaatst waarin ze liever niet geplaatst worden”, klinkt het. “Een schoen met hoge hakken heeft meestal ook een smalle punt die de vorm van de voet niet respecteert. Die forceert je tenen in een onnatuurlijke kromming. Daardoor kunnen de gewrichtjes die helpen om te stappen niet meer naar behoren plooien. De voeten moet het lichaamsgewicht tijdens het wandelen neutraliseren, maar hoge hakken blokkeren het zogenaamde schokbrekende mechanisme, met pijn als resultaat”, zegt hij.

Acht uur op hoge hakken, wat doet dat met je lichaam?

Lastig voor het lichaam

De expert legt uit dat ons hielbeen heel sterk is, maar aan functie moet inboeten als het omhoog wordt geleid. “De voet schuift naar voor en wordt zwaarder belast. Hoe hoger de hiel, hoe zwaarder de voorkant het te verduren krijgt. Nagels kunnen ingroeien, eelt en likdoorns kunnen ontstaan. Dat zijn oppervlakkige signalen dat je lichaam afziet. Op lange termijn - dus als je vaak met hoge hakken gaat werken of dansen - kunnen je knieën, heupen en de lage rug permanente schade oplopen. Deze pijn associëren veel dames niet meteen met hun schoeisel en ze blijven ermee rondlopen, wat het probleem alleen maar verergert.”

Maar welke hakhoogte is dan wel verantwoord? “Om normaal te kunnen stappen, moeten onze gewrichten toch voor 60 procent kunnen plooien. In dat opzicht is een schoen met een hakhoogte van 2 tot 3 centimeter oké. Let op met blokhakken van 4 tot 5 centimeter. Met deze schoenen zal je makkelijk kunnen wandelen omdat ze meer stabiliteit bieden, maar je lichaam zal er ook van afzien. De eerste signalen laten echter langer op zich wachten, maar zijn daarom niet minder erg".

Acht uur op hoge hakken, wat doet dat met je lichaam?

Wie het schoentje past...

Ben je op zoek naar schoenen die je lichaam geen schade berokkenen, neem dan de tijd om ze uitgebreid te passen en te inspecteren in de winkel. “Let erop dat schoenen de vorm van je voet respecteren. Schoenen zijn net als broeken of truien: die moeten ook bij je lichaam passen, toch? Ga voor een maximale hakhoogte van drie centimeter. Geef de voorkeur aan modellen met stabiele, verstevigde hielen en controleer of de schoenen kunnen plooien aan de tenen. Aan de hand van deze makkelijke testjes, wordt wandelen comfortabel."

NIET TE MISSEN