Waarom de hotdogs in IKEA zo goedkoop zijn, zelfs al maakt het bedrijf er verlies op

Themabeeld. Foto: ss - AFP

Food

Waarom de hotdogs in IKEA zo goedkoop zijn, zelfs al maakt het bedrijf er verlies op

Print

Of het nu de hotdogs of de Köttbullar zijn, voor heel wat mensen hangt goedkoop en lekker eten zo goed als samen met een bezoek aan IKEA. Vooral op de hotdog maakt het bedrijf echter elk jaar heel wat verlies. Toch blijven ze spotgoedkoop, en dat is te danken aan oprichter Ingvar Kamprad, die daar een heel goede reden voor bedacht had.

“Ingvar verloor nooit klanten die niet veel geld hebben uit het oog”, zo vertelde journaliste Malou von Sivers, een van de weinigen die Kamprad ooit mocht interviewen. “Hij was een zeer eenvoudige, vriendelijke man en een zeer goede verteller. Een van mijn favoriete verhalen van hem gaat over de hotdog.”

De hotdog (+ cola) kostte in Zweden jarenlang amper vijf kronen, wat omgerekend neerkomt op 50 eurocent. Een bedrag dat het bedrijf elk jaar een fortuin kostte, want het dekte de kosten nog niet bijna. Toen de raad van bestuur vond dat daar verandering in moest komen, antwoordde Kamprad: “Het is maar hoe je het bekijkt.”

“Er zit veel meer achter deze lage prijzen”, ging Kamprad verder. “Aan het einde van het bezoek hebben ouders gelukkige kinderen op de achterbank zitten en de volgende keer komen ze met een goed gevoel terug naar IKEA. Dat is het belangrijkste.” En dus bleven de prijzen behouden, en maar goed ook, want wij krijgen onze partners ook niet meer mee naar IKEA zonder de expliciete belofte van een hotdog of een bordje Köttbullar.

NIET TE MISSEN