Is Stella McCartney straks opnieuw baas over eigen label dankzij haar beroemde vader?

Foto: Photonews

Mode

Is Stella McCartney straks opnieuw baas over eigen label dankzij haar beroemde vader?

Print
Het ziet ernaar uit dat de Britse modeontwerpster Stella McCartney zichzelf binnenkort weer bazin mag noemen van haar eigen label. De Franse luxegroep Kering verkoopt zijn aandeel van 50 procent in het merk en volgens een welingelichte bron is het formeel overgangsproces al in gang gezet. Dat schrijft modesite Business of Fashion.

Na een samenwerkingsverband van 17 jaar verkoopt de Franse luxegroep Kering zijn 50 procent van de aandelen terug aan Stella McCartney. De openbare aankondiging, oorspronkelijk gepland voor begin januari, zal volgens de anonieme ingewijde niet lang meer op zich laten wachten. Nog volgens de bron, legt het HR-team van Stella McCartney momenteel de laatste hand aan een boekje waarin de details van de scheiding worden toegelicht om werknemers zo goed mogelijk te informeren.Daarin zou onder meer staan dat Kering-merken tijdens het transitieproces, dat tot twee jaar kan duren, geen medewerkers van bij Stella McCartney aannemen.

Papa Paul

Daarnaast gonst het van de geruchten dat Stella McCartney de overname niet helemaal zelf zal betalen, maar dat papa en ex-Beatle Paul McCartney een handje toesteekt. Om welk bedrag het gaat, is onbekend. En of alles klopt, valt af te wachten. Het enige waarmee beide partijen tot nu toe naar buiten zijn gekomen, is een gezamenlijke waarin staat dat niets is bevestigd.

Focus op Gucci

Kering wil zich in de toekomst meer gaan concentreren op de andere grote merken die het in zijn portefeuille heeft zitten. Het gaat onder meer om Gucci, Yves Saint Laurent en Balenciaga, die momenteel allemaal hoge toppen scheren. Het heeft zo onder meer al besloten om Puma van de hand te doen en is nu ook van plan om hetzelfde te doen met zijn aandelen van Stella McCartney. En het is Stella McCartney zelf die volgens Business of Fashion daarvoor in pole position ligt.

Niet dat haar label het slecht doet, integendeel. Zo boekt haar label jaarlijks een omzet tussen de 140 en 190 miljoen euro. Ze heeft een beautylijn die goed boert en haar samenwerking met adidas houdt al 18 jaar stand, een eeuwigheid in de modewereld. De Britse ontwerpster wordt ook algemeen bewonderd voor haar inzet voor een schonere industrie, door haar protest tegen bont en haar zoektocht voor innovatieve, duurzame materialen. Ze zou er naar verluidt dan ook allesbehalve op tegen zijn om weer haar eigen baas te worden. 

 

 

 

NIET TE MISSEN