Touroperator TUI moet 54 passagiers 32.000 euro betalen voor 4 uur vertraging

Foto: BELGA

Touroperator TUI moet 54 passagiers 32.000 euro betalen voor 4 uur vertraging

Print
Brussel -

Touroperator TUI moet van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg veroordeeld 54 passagiers vergoeden omdat die een vertraging van 4 uur opliepen op een vlucht vanuit de Dominicaanse Republiek. Dat melden Het Laatste Nieuws en de website aviation24.be en het nieuws wordt bevestigd door het bedrijf Claim It, dat de passagiers vertegenwoordigde in de procedure.

Elke passagier krijgt een schadevergoeding van 600 euro, goed voor een totaal bedrag van ongeveer 32.000 euro. TUi moet ook opdraaien voor de proceskosten, die ongeveer 8.000 euro bedragen.

Het ging om een vlucht die op 13 januari 2016 terugkeerde uit het Dominicaanse Punta Cana, met tussenstop in Montego Bay, op Jamaica. Het toestel landde echter met 4 uur vertraging in Brussel. Volgens een Europese verordening hebben passagiers in dat geval recht op een schadeloosstelling van 600 euro bij een vlucht van meer dan 3.500 km.

54 passagiers stapten naar Claim It, een bedrijf dat gespecialiseerd is in dergelijke procedures, en dat bedrijf vroeg TUI om een schadevergoeding. De Touroperator TUI weigerde die te betalen en voerde daarvoor overmacht aan. Volgens TUI was de vertraging immers veroorzaakt door een verstrengde veiligheidscontrole door de douane in Punta Cana.

Claim It bracht de zaak voor de rechtbank en die gaf de eisers gelijk. Volgens de rechtbank was de douanecontrole immers helemaal niet zo onvoorzienbaar, en veroorzaakte ze bovendien slechts een vertraging van 2 uur, terwijl het vliegtuig 4 uur vertraging opliep. De 54 passagiers krijgen nu een schadevergoeding van 600 euro, waarvan ze wel 25 procent moeten afstaan aan Claim It. Het compensatiebedrijf krijgt ook de procedurekosten terugbetaald, alsook een rechtsplegingsvergoeding, samen goed voor nog eens 8.022,95 euro.

“We moeten spijtig genoeg vaststellen dat bepaalde luchtvaartmaatschappijen er als strategie op nahouden om niet te betalen zolang ze niet gedagvaard wordt”, zegt Ralph Pais, ceo van Claim It. “Ze maken gretig gebruik van de wetenschap dat het overgrote deel van de passagiers dat direct reclameert en een negatief antwoord ontvangt, het er bij laat zitten. Bovendien met je weten dat zelfs wanneer een luchtvaartmaatschappij overmacht inroept om op die manier onder betaling uit te komen, dit doorgaans niet klopt. Het overgrote deel van de situaties die de vertragingen veroorzaakt, zijn eerder ‘normale bedrijfsrisico’s en inherent aan de uitvoering van het beroep’ voor een luchtvaartmaatschappij en de passagiers moeten dan een vergoeding van 250, 400 of 600 euro ontvangen naargelang de afstand van de vlucht.”

Alleen al in 2016 klopten 9.000 Belgen bij het gespecialiseerde bedrijf aan en moesten de betrokken vliegmaatschappijen 1,5 miljoen euro uitbetalen wegens vertragingen. Volgens Claim It laten echter duizenden andere gedupeerden nog steeds veel geld liggen, omdat zij het na een afwijzing door de luchtvaartmaatschappij voor gezien houden uit schrik voor lange en dure gerechtsprocedures.

“Ter illustratie: op de vlucht waarover deze procedure ging, dienden wij een claim in voor 54 passagiers terwijl er 250 passagiers op die vlucht zaten, die allemaal recht hadden op de 600 euro”, gaat Ralph Pais verder. “Maar aangezien in België de verjaring na één jaar optreedt, kunnen zij nu geen vergoeding meer vragen. De luchtvaartmaatschappij steekt op die manier dus nog altijd 200 maal 600 euro, of 120.000 euro, op zak voor één enkele vlucht, geld waar de passagiers simpelweg recht op hadden.”

(belga)

Nu in het nieuws