© Shutterstock

Deze oefening voor een strakke buik doen we meestal verkeerd

Mensen die streven naar een strakke buik, wagen zich wel eens aan de lastige plank-oefening. Maar de kans dat je verkeerd ‘plankt’ is groot. De Britse personal trainer Max Lowery legt uit hoe de oefening het meeste effect heeft.

vwh

Planken is je eigen lichaamsgewicht omhoog houden door te steunen op je handen en tenen, alsof je push-ups aan het doen bent. Deze oefening, die ontzettend veel doet met je lichaam, is zo hip dat er zelfs speciale uitdagingen op sociale media circuleren. Denk aan de plank challenge: elke dag een beetje planken en de tijd waarin je de houding aanneemt altijd langer maken om je uithoudingsvermogen te verbeteren én meer spieren te krijgen.

Maar volgens Max Lowery pakken veel mensen het verkeerd aan. Want bij de klassieke plank, voel je vooral iets in de amen en gewrichten. “Ik zie veel mensen die zeven minuten kunnen planken, maar het draait er eigenlijk niet om hoe lang je de positie aanhoudt. Het is veel belangrijker dat je de juiste spieren aanspant, dan wordt de oefening veel effectiever”, zegt hij aan Business Insider.

De personal trainer plankt zelf maar een halve minuut, maar maakt de oefening een pak intensiever door zijn spieren extra hard aan te spannen. Zijn concrete tip? Span je buikspieren zo hard mogelijk aan. Duw de buikspieren naar beneden, ellebogen naar achteren. Kantel je heupen en houd je billen stevig bij elkaar. De tips van de 27-jarige coach kun je ook op andere oefeningen toepassen, zoals squats. Het enige wat je moet doen is jezelf voor de volle honderd procent focussen op het aanspannen van je spieren. Enkel zo win je extra spierkracht.

NIET TE MISSEN