Vakbond niet verrast door ‘operatie slak’ van treinbestuurder, N-VA vraagt strenge reactie van NMBS

Foto: Marc Herremans, rr

Vakbond niet verrast door ‘operatie slak’ van treinbestuurder, N-VA vraagt strenge reactie van NMBS

Print

De christelijke spoorvakbond kan zich niet vinden in de actie van een treinbestuurder van de NMBS die zijn trein met opzet traag liet rijden om ontslagen te worden. Verrast door de actie is de vakbond niet. “Er is veel ongenoegen bij de treinbestuurders”, aldus Luc Piens, topman van de spoorvakbond. N-VA vraagt aan de NMBS om streng op te treden.

Een treinbestuurder liet deze week de trein van Bergen naar Luik met 37 minuten vertraging aankomen. De man wil zo snel mogelijk ontslagen worden, zo getuigt hij in Gazet van Antwerpen. Hij heeft al een contract in de veel beter betalende privésector. Maar er is een probleem: bij de NMBS geldt een opzegtermijn van een jaar voor treinbestuurders. Met zijn ‘operatie slak’ hoopt hij zo snel mogelijk ontslagen te worden.

De NMBS bevestigt dat een trein tussen Bergen en Luik dinsdag met 37 minuten vertraging aankwam. “Onaanvaardbaar. We gaan in gesprek met de betrokken treinbestuurder en gaan dit intern bekijken”, aldus woordvoerder Dimitri Temmerman. Bij de NMBS geldt inderdaad een opzegtermijn van een jaar voor treinbestuurders. “Treinbestuurders volgen bij ons een opleiding die een jaar duurt. Dat is een hele investering. Bij ontslag moeten we een nieuwe treinbestuurder aanwerven, die ook een opleiding van een jaar moet krijgen. Vandaar de opzegtermijn”, argumenteert de NMBS.

Streng optreden

N-VA-Kamerlid Inez De Coninck noemt de actie “een volledig misprijzen van de reizigers, de NMBS als werkgever en de belastingbetaler”. De opleiding tot treinbestuurder kost zowat 75.000 euro. “Na zo’n dure opleiding is het logisch dat de NMBS haar treinbestuurders niet zomaar laat vertrekken.”

N-VA vraagt dat de spoorwegmaatschappij streng reageert. “De NMBS mag dit niet ongestraft laten. Als ze dit blauw-blauw laat, zal de actie gekopieerd worden door anderen.”

Nog volgens De Coninck is de actie mogelijk strafrechtelijk vervolgbaar. “De treinbestuurder in kwestie belemmert doelbewust het vlotte treinverkeer. Dat is strafbaar volgens het strafwetboek. Particulieren krijgen bovendien, terecht, hoge boetes als ze het treinverkeer belemmeren. Bovendien misbruikt de persoon in kwestie gemeenschapsmiddelen voor zijn persoonlijk belang en toont hij niet de nodige loyaliteit die je van een werknemer mag verwachten”.

In 2017 hebben een tachtigtal treinbestuurders hun ontslag ingediend bij de NMBS, die dus in 2018 vertrekken.

Nu in het nieuws