Waarom we steeds meer wijn drinken

Foto: *

Food

Waarom we steeds meer wijn drinken

Print

Wie op zijn lijn let, eet best uit een klein bord. Kleine serviezen geven ons sneller het gevoel dat we genoeg hebben, ook al is de portie even groot. Hetzelfde effect zou ook wel eens kunnen spelen als we wijn drinken uit moderne, grote glazen, melden wetenschappers van de University of Cambridge in een paper die vandaag in het vakblad The BMJ verschijnt (niet toevallig als onderdeel van de kersteditie).

De voorbije eeuwen zijn de wijnglazen almaar groter geworden, zo blijkt uit een analyse van meer dan 400 historische en hedendaagse wijnglazen. Die vonden de vorsers in Engelse musea en universiteiten en in recente papieren catalogi en onlinewinkels.

In 1700 hadden de wijnglazen nog een gemiddeld volume van 66 milliliter, dit jaar was dat al 449 milliliter. Vandaag zijn wijnglazen dus bijna zeven keer zo groot als driehonderd jaar geleden. In de moderne glazen – zeg gerust ‘bokalen’ – lijkt 100 milliliter, de hoeveelheid van een standaardglas wijn, eigenlijk meer op een bodempje drank.

Gelijktijdig met het volume van de wijnglazen is de consumptie van wijn in Engeland (en in België) sinds de jaren 60 sterk gestegen. ‘Samen met de verlaagde prijs voor wijn, verhoogde beschikbaarheid en marketing, kunnen de grotere wijnglazen hebben bijgedragen tot de stijging van de consumptie’, klinkt het in The BMJ.

Waarom we steeds meer wijn drinken

‘De grote wijnglazen doen ons gemakkelijker meer wijn uitschenken’, zegt Marijs Geirnaert, directeur van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD). ‘Op restaurant krijg je wel de standaardhoeveelheid van 100 milliliter. Maar thuis hebben we de neiging om de glazen voller te schenken. Mensen onderschatten daardoor hoeveel ze drinken. Die grote wijnglazen zijn een culturele trend. Het heeft geen zin dat we afraden om daaruit te drinken. Maar de mensen zouden wel in het achterhoofd moeten houden dat je uit een gewone fles wijn zes tot zeven glazen moet kunnen schenken.’

NIET TE MISSEN