Antwerpse fietshersteller repareert geen in supermarkt of via het internet gekochte fietsen

Foto: Jan Van der Perre

Antwerpse fietshersteller repareert geen in supermarkt of via het internet gekochte fietsen

Print
Antwerpen -

Wie zijn fiets heeft gekocht bij een supermarkt of via het internet, raakt bij pech nog moeilijk aan de bak bij de fietshersteller. De keten iBike, met zeven filialen de grootste van Antwerpen, weigert ze nog te herstellen. De reden? Te veel ander werk, te weinig eer. En dus krijgen eigen klanten voorrang. “Het is intussen een wijdverspreid fenomeen”, klinkt het bij Test-Aankoop. “Consumenten klagen erover, maar juridisch kan het.”

“Ik geef toe dat het geen populaire maatregel is, maar we kunnen niet anders”, zegt Marc Groven, zaakvoerder van iBike. Wie komt aankloppen met een fiets uit de supermarkt, wordt met een beleefd briefje in de etalage de deur gewezen. Eigen klanten eerst, daar komt het op neer.

Antwerpse fietshersteller repareert geen in supermarkt of via het internet gekochte fietsen
Foto: Jan Van der Perre

“Fietshersteller is een knelpuntberoep geworden”, zegt Groven. “Er is een tekort aan techniekers. Als je dan je goeie krachten moet laten sleutelen aan een fiets van de Aldi of de Decathlon is dat puur tijdverlies. Van minderwaardige kwaliteit kan je onmogelijk een goeie fiets maken. Daar halen onze mensen weinig eer uit.”

Wie een fiets in Grovens winkel kocht, krijgt dus absolute voorrang. Op de tweede plaats komen trotse eigenaars van een A-merk (onder meer Gazelle en Batavus) aangekocht bij de concurrent. Maar wie opgezadeld zit met een internet- of supermarktexemplaar kan het schudden, zelfs al gaat het om een A-merk. Want ook fietsverkoop via het internet gaat in tegen de filosofie van iBike. “Een boek dat je online bestelt, kan je makkelijk terugsturen, een fiets niet. Daar moet je lokaal mee terechtkunnen”, vindt Groven. “Dan zit er volgens mij maar één ding op. Koop die fiets ook lokaal.”

Bij iBike loont dat alvast. “80% van onze klanten gebruikt een fiets om naar het werk te rijden. Dan moet je snelle service bieden.”

Perfect legaal

Voor wie nu op zijn achterste poten staat: ongewoon is het zeker niet. “Het is intussen een wijdverspreid fenomeen”, zegt Simon Van November van Test-Aankoop. “Al is de maatregel allesbehalve consumentvriendelijk, omdat veel van die supermarkten simpelweg geen hersteldienst hebben.”

Maar juridisch kan het wel. “De uitbater mag voorrang geven aan fietsen die hij zelf verkocht heeft of aan merken waar hij zelf mee werkt. Autogaragisten doen dat ook. Alleen moeten ze daar, volgens het economisch recht, duidelijk over communiceren. De consument moet het op voorhand weten.”

Desondanks krijgt Test-Aankoop geregeld klachten binnen. “Mensen reageren boos. Gefrustreerd.”

Ook Decathlon is er niet mee opgezet. “Het is kort door de bocht om ons op één lijn te plaatsen met supermarkten”, zegt woordvoerder Luk De Meester. “Wij hebben ons eigen herstelatelier waar onze klanten, of ze nu een fiets van ons eigen merk Btwin of van een ander merk hebben gekocht, altijd terechtkunnen.”

Antwerpse fietshersteller repareert geen in supermarkt of via het internet gekochte fietsen
Foto: Jan Van der Perre

.

Nu in het nieuws