DP World in Antwerpse haven verwelkomt nieuwe superkranen

De lastarm van één van de kranen wordt ontscheept. Foto: rr

DP World in Antwerpse haven verwelkomt nieuwe superkranen

Print

Aan het Delwaidedok op de rechteroever in Antwerpse haven worden momenteel twee enorme containerkranen gelost. De portaalkranen, die pas begin volgend jaar operationeel zullen zijn, kunnen de grootste containerschepen aan.

Vanuit het haventje Fenit in de Baai van Tralee in Ierland meerde vorige week het 168 meter lange zware­ladingschip HHL Kobe aan in het Delwaidedok. Op de (voorlopig nog) verlaten kade 716 wordt sindsdien een echte meccano uitgeladen. Het schip van de gespecialiseerde Duitse rederij Hansa Heavy Lift, het vroegere Beluga Shipping, voerde immers twee hypermoderne portaalkranen-in-bouwpakket van Liebherr aan. Dat bedrijf bouwt zijn kranen in het Ierse Killarney.

De twee nieuwe portaalkranen zijn volgens DP World, de uitbater van de oostelijke concessie aan het Deurganckdok, de hoogste en snelste uit de catalogus van Liebherr. De kranen krijgen elk een hefvermogen van 100 ton en kunnen containers tot 52 meter hoog tillen. Dat betekent dat de kranen in ruststand met de giek omhoog tot ver boven de 100 meter reiken. Maar het belangrijkste is dat deze kranen containerschepen tot 25 containers ver kunnen behandelen.

Zover is het nog lang niet. Vandaag wordt het lossen afgerond en begint de montage door het bedrijf Sarens. Zodra de meccano in elkaar zit, worden de kranen per vlot door de sluizen en over de Schelde naar kaai 1700 op de kop van het Deurganckdok gebracht. Daar volgen dan de aansluiting op het hoogspanningsnet en een eindeloze reeks van technische testen, alvorens de twee begin 2018 de overige negen portaalkranen van DP World zullen bijstaan. Opvallend is dat DP World eerst Europese Kalmar-kranen had, nadien van het Chinese ZPMC kocht, maar nu terug Europees koopt. Een algemene trend. Later dit jaar verwelkomt de terminal ook acht hybride straddle carriers.