Belgen gokken voor 85 miljoen euro per jaar op fictieve sportwedstrijden

Gokken op virtuele wedstrijden kan gewoon thuis achter de computer. Foto: Kurt Desplenter

Belgen gokken voor 85 miljoen euro per jaar op fictieve sportwedstrijden

Print

Het aantal Belgen dat een gokje waagt op virtuele sportwedstrijden neemt toe. Gemiddeld zetten ze samen nu al elke week naar schatting 1,5 miljoen euro in. Bevoegd minister Koen Geens (CD&V) vreest voor verslaving. Hij stelt daarom een reeks nieuwe regels op “om jongeren beter te beschermen”.

In ons land is het nu zo’n ­tweeënhalf jaar mogelijk om in wedkantoren te gokken op de uitslag van een virtuele voetbal-, tennis-, basketbal- of wielerwedstrijd. Ook fictieve honden- en paardenraces zijn mogelijk. Dat soort wedstrijden wordt aangeleverd door een ander bedrijf dan het gokkantoor en de resultaten liggen lang op voorhand vast. “Een speler moet bijvoorbeeld voorspellen welke voetbalploeg wint of hoeveel doelpunten zullen vallen”, legt Yannik Bellefroid van gokbedrijf Ladbrokes uit.

Een virtuele wedstrijd duurt maar enkele minuten. Deelnemers kunnen er vooral tussen 10 en 14u op gokken, wanneer er geen echte sportwedstrijden worden uitgezonden.

Gemiddeld wordt er 5 tot 7 euro ingezet. Hoeveel geld er precies omgaat in de wereld van virtuele weddenschappen, is niet bekend. De Kansspelcommissie liet zich vorig jaar wel ontvallen dat ze in 2014 goed waren voor zo’n vijfde van de omzet van alle weddenschappen in de kantoren.

Een voorzichtige berekening leert zo dat de Belgen nu al jaarlijks voor gemakkelijk 85 miljoen euro inzetten. “De populariteit ervan stijgt”, zegt Bellefroid. “Mochten we ze niet organiseren, dan zouden twee op de drie van onze kantoren 30% minder omzet draaien.”

Bij de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) kijken ze met argusogen naar die evolutie. “Het kan al snel aanvoelen als een computerspelletje. En gamen is momenteel heel populair. De grens tussen gamen en gokken kan zo heel dun worden”, zegt Tom Evenepoel. “Zo’n grijze zone is voor sommige mensen problematisch.”

Dat is ook de mening van minister van Justitie Koen Geens. Hij heeft een wetsvoorstel klaar met nieuwe regels die jongeren beter moeten beschermen. “We beschouwen de virtuele weddenschappen voortaan als kansspelen omdat de uitslag even willekeurig is”, klinkt het op zijn kabinet. “Daardoor zullen dezelfde regels gelden als voor een gokautomaat in een casino. Dat wil zeggen dat je straks minstens 21 jaar moet zijn om te mogen spelen. Verder mogen deelnemers niet misleid of uitgedaagd worden om steeds meer geld uit te geven. Op geen enkele wijze mag de indruk ontstaan dat het om een echte sportwedstrijd gaat. Verder zal een speler zich moeten aanmelden met zijn of haar identiteitskaart. Zo kan gecontroleerd worden of iemand meer dan 12,50 euro per uur verliest en dus verplicht moet stoppen.”

Vervalsing

Rest nog de vraag: wat met mogelijke wedstrijdvervalsing? Dat lijkt bij virtuele wedstrijden wel heel makkelijk. “Het is verboden voor aanbieders om de spellen zelf aan te leveren”, zegt ­Marjolein De Paepe van de Kansspelcommissie. “Een onafhankelijk bedrijf maakt de geënsceneerde sportwedstrijden en de uitslagen kunnen op geen enkel tijdstip worden beïnvloed.”

Het zou met andere woorden dus niet mogelijk zijn dat aan andere kant van de wereld enkele betrokkenen het resultaat in realtime aanpassen. Al blijft het oppassen. “Bij ­illegale online aanbieders bestaat die kans wél”, klinkt het bij ­Ladbrokes.

MEEST RECENT