Europa geeft 18,52 miljoen euro voor elektrificatie spoor Mol-Hamont

Het investeringsplan 2017-2021 voor de spoorwegen moet nog worden goedgekeurd, maar zoals de zaken er nu voorstaan, is de elektrificatie van de lijn Mol-Hamont dichterbij dan ooit. Europa heeft 18,52 miljoen veil voor de elektrificatie.

hhm

Na een parlementaire vraag van David Geets (sp.a) over de elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol en Hamont, bevestigde minister van Mobiliteit François Bellot (MR) gisteren dat Europa toezegde om 18,52 miljoen euro te investeren in de elektrificatie. “Dat is veel geld, maar de totale investering bedraagt dan ook 46,4 miljoen euro”, zegt David Geets.

De werken zouden starten in de tweede helft van 2018 en gerealiseerd worden tegen 2020. Die einddatum van 2020 is een Europese voorwaarde voor het verlenen van de subsidies. De elektrificatie van de lijn Mol-Hamont is belangrijk voor het eventueel opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn.

Volgens David Geerts kan het nu nog moeilijk mislopen. “Infrabel had de Europese subsidies aangevraagd en zal in september de timing van de werken bepalen. Voor Vlaanderen is die verdere elektrificatie van de lijn Herentals-Mol- Hamont een prioritair dossier, dus nu moeten we doorduwen wat de timing betreft, want we mogen die beloofde steun niet laten liggen. De Kempense en Limburgse reizigers krijgen door die verdere elektrificatie meer kwaliteit.”

Servais Verherstraeten (CD&V), volksvertegenwoordiger uit Mol, rekende al uit dat de verdere elektrificatie van de spoorlijn Mol- ­Hamont en later ook Mol-Hasselt in vier jaar tijd kan terugverdiend worden. “De besparing zit vooral in de hoge energiekost van diesel ten opzichte van elektrische tractie en de onderhoudskost die voor dieselmotorwagens hoger is. Ook voor de omwonenden en het mi­lieu is het een serieuze verbetering.”

Meer nieuws uit de Kempen

DOEN! in de Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio