Achter de schermen bij de serviesmaker van Pascale Naessens, Delphine Boël en Sergio Herman

Frank Lambert (links) en Axel Van Den Bossche. “Er gaat geen dag voorbij of we krijgen weer nieuwe voorstellen van ontwerpers om samen te werken.” Foto: Jan Van der Perre

Achter de schermen bij de serviesmaker van Pascale Naessens, Delphine Boël en Sergio Herman

Print
Kontich -

Wie heeft nog niet van de borden van Pascale Naessens of Delphine Boël gehoord? Maar Serax, dat is een naam die minder belletjes doet rinkelen. Onterecht. De Antwerpse servies- en keramiekmaker achter Naessens heeft de voorbije dertig jaar de wereld veroverd vanuit een garage in Kontich. Serax staat op sterrentafels van New York tot Shanghai, en staat nu te koop.

Serax. Het klinkt slim, een tikje mysterieus en internationaal. Maar het is een naam die vol moederliefde zit. Mama Van den Bossche verkocht dertig jaar geleden koperen bloempotten vanuit haar garage en de naam voor haar bedrijfje kwam recht uit het hart: Serax, naar haar zonen Serge en Axel. Axel Van den Bossche, vandaag zelf vader van vier flinke zonen, staat nu aan het hoofd van Serax, samen met zijn neef Frank Lambert.

“En we zijn op zoek naar een nieuwe investeerder die de meerderheidsaandelen wil kopen. Zodat we onze groeiplannen voor de toekomst kunnen realiseren.”

Achter de schermen bij de serviesmaker van Pascale Naessens, Delphine Boël en Sergio Herman
Foto: Jan Van der Perre

Bij Serax in Kontich binnenstappen is zoiets als de grot van Ali Baba betreden: je weet niet waar eerst kijken en je wou dat je het allemaal mee naar huis kon nemen. Die ontbijtkom van Naessens, dat koffiekopje van Boël, dat krukje met die zeemanstattoo van Marie Michielssen…

“Ons servies is goed voor de helft van onze omzet, de bloempotten, waar het allemaal mee begonnen is, voor een vijfde, onze meubels ook voor een vijfde”, legt Axel uit, terwijl hij wat water in een glas van Sergio Herman op tafel zet.

Hoe is Serax zo groot kunnen worden? “Door onze eigen weg te gaan, ook al was dat niet altijd de makkelijkste”, zegt Axel. “Ik hou van handgemaakt, van creatieve ontwerpen, van out of the box denken. De mainstream smaak in interieur is in Vlaanderen nog steeds landelijk: mijn verkopers hebben daar geregeld op gesakkerd. Waarom kun je niet wat meer spullen in fermettestijl maken, dat wilt iedereen in huis. Of waarom niet gewoon volle bak met de modestijl van het seizoen meedoen? We hadden meer kunnen verkopen, soms sneller kunnen groeien als we dat gedaan hadden. Alleen, dat zou niet ­Serax zijn.”

Achter de schermen bij de serviesmaker van Pascale Naessens, Delphine Boël en Sergio Herman
Foto: Jan Van der Perre

Iconische ontwerpen

Net als Val Saint-Lambert is Serax synoniem geworden voor klasse en goede smaak: wie nog geen Serax-item in zijn stijlbewust huis heeft, zou er graag een hebben. “Ik wil graag serviezen, potten en meubels maken die over dertig jaar nog in huis staan. En die je kan doorgeven aan de volgende generatie. Iconische ontwerpen, die hun waarde en schoonheid niet verliezen. Als ik in een restaurant in New York zit, en ik krijg een bord van ons voor mijn neus, dan word ik daar gelukkig van. Eten uit een mooi bord, dat smaakt gewoon beter. Ik hoop dat al wie iets van Serax in huis heeft, ook dat gevoel van plezier kent. Dat is waar ik voor werk, dat is waarom ik dit bedrijf zo graag zie verder groeien.”

Serax pakt de laatste tien jaar steeds vaker uit met bekende namen als ontwerpers. “Bij Pascale Naessens ben ik al eens uitgenodigd om thuis te gaan eten, ja. En met Delphine Boël of Sergio ­Herman heb ik ook een goede band opgebouwd: zo’n collectie ontwerpen is een proces dat soms een jaar tijd in beslag neemt, van idee tot eindproduct. Elk detail is belangrijk: van de vloeipapiertjes die tussen de borden zitten, de look van het karton waar het in verpakt zit. Je wil niet weten hoeveel tijd daarin kruipt. Maar ik geloof ook dat ons oog voor detail het verschil maakt.”

Achter de schermen bij de serviesmaker van Pascale Naessens, Delphine Boël en Sergio Herman
Foto: Jan Van der Perre

Ook Antwerpse designers, van huisontwerpster Marie Michielssen tot jong geweld als Nathalie Teugels, krijgen bij Serax ruimte om hun ding te doen. “Er gaat geen dag voorbij of wij krijgen nieuwe voorstellen van ontwerpers binnen. Ik bekijk zelf altijd wat er binnenkomt en beslis samen met Frank wat interessant kan zijn. Gisteren zat hier nog een jongen met een stapelbare vaas, op zijn computer ontworpen. Belgisch design heeft een goede naam in het buitenland. Onze Belgische reputatie op modevlak maakt het ook makkelijker om naam te maken op vlak van interieur: van bord tot bloempot tot meubel. Vandaag is Serax een design-platform dat veel meer doet dan servies en keramiek op ambachtelijke wijze produceren. Zo zijn de Memory Stones, designgrafzerken en urnen van Axel ­Enthoven, vandaag een apart merk onder het dak van Serax.”

Van bloempot tot grafzerk, het magazijn van Serax staat afgeladen vol met Antwerpse producten die naar de vier windstreken verstuurd worden. Axel schuift de deur van het magazijn open: “Zie je dat weiland daar? Daar gaan we tegen 2020 nieuwe magazijnen bijbouwen. Het zal nodig zijn.”

Goede klik

Is het niet belangrijk dat Serax in Belgische handen blijft in de toekomst? “Voor mij is een goede klik met de toekomstige kopers het belangrijkste.” Ook als het Chinezen zijn, of een sjeik uit Dubai? “Dat is bijkomstig en het is veel te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen. We staan nog maar in het begin van ons zoekproces, dat makkelijk een half jaar of langer kan duren.”

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio