Weet jij hoe lang je moet sporten om één paaseitje te verbranden?

Foto: Shutterstock

Fit & Gezond

Weet jij hoe lang je moet sporten om één paaseitje te verbranden?

Print
Pasen staat bijna voor de deur en dus liggen de zakjes met paaseitjes al te lonken in de supermarkt. Melk, praliné, donker, wit met Oreo-vulling of nog iets anders, om duimen en vingers van af te likken. Uit een onderzoek van Hema blijkt dan ook dat we er gemiddeld elk jaar 47 per persoon eten en om dat te compenseren, moeten we bewegen. Maar hoeveel juist en welke eitjes zijn het 'gezondst'?

Nederlanders eten elk jaar gemiddeld 47 paaseitjes per persoon. Zo luidt althans de conclusie van een bevraging die winkelketen Hema liet uitvoeren. Ook in België - toch het land bij uitstek als het over chocolade gaat - worden er ongetwijfeld heel wat eitjes verorberd. Wie er 47 per jaar eet, krijgt zomaar eventjes om en bij de 2.100 calorieën extra binnen. En er zijn enkele redenen waarom we er zo moeilijk af kunnen blijven, zegt Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid.

Verleidelijk

"Paaseitjes zijn ontzettend verleidelijk omdat het kleine hapjes zijn die je makkelijk tussendoor eet", zegt hij. "Daarnaast zijn ze slim verpakt. Omdat ze allemaal verschillende kleurtjes hebben en anders smaken, wil je eigenlijk alle kleuren proeven, waardoor je er meer van eet. Tel daar bovenop dat er op veel werkplekken en bij mensen thuis een gevulde schaal met eitjes staat, en je begrijpt dat mensen er veel van eten."

10 minuten wandelen

Niet dat je meteen heel wat aankomt van al die paaseitjes, maar je hebt wel enige inspanning nodig om ze weer te verbranden. Per portie van 8,5 gram bevatten die met melkchocolade 47 kcal, de witte 48 kcal, die met praliné 52 kcal en donkere zijn het gezondst met om en bij de 40 kcal. In zo'n eitje zit ook heel wat suiker, per 100 gram zo'n 52 gram voor bijvoorbeeld melkchocolade. Dat staat gelijk aan ongeveer 5 minuten lopen, 8 minuten fietsen, 6 minuten zwemmen, 4 minuten fitnessen en 10 minuten wandelen.

Met mate

Paaseitjes eten kan zeker, maar met mate, zegt diëtiste Iris Vanden Bulcke. "En liefst pure chocolade." Iets waar ook Seidell mee akkoord gaat. "Wie één of twee pure paaseitjes per dag eet, loopt zelfs een lager risico op hart- en vaatziekten, door de gunstige voedingsstoffen die erin zitten", zegt hij.

Toch wijst Vanden Bulcke erop dat iemand die constant aan het snoepen is en dus het ene eitje na het andere in zijn mond stopt meer calorieën opneemt dan nodig is op een dag en dus zo aankomt. "De overtollige energie wordt dan omgezet naar vet", zegt ze. En ook eitjes met stevia baten hier weinig. "Het is vooral het vet in de chocolade dat je dik maakt."

Hier let je beter op

Wie zich toch aan eitjes waagt, houdt beter rekening met een aantal zaken, zegt patissier Joost Arijs die in de Grote Test van Het Nieuwsblad paaseitjes uitprobeerde. "Let op de kleur van de paaseitjes. Hoe donkerder, hoe meer cacao er gebruikt is. En ze moeten mooi glanzen, zo weet je dat het geen oude eitjes zijn." De eitjes van Delhaize kwamen alvast als de beste uit de test. 

 

NIET TE MISSEN