Wordt de modewereld wel echt diverser? Deze cijfers liegen er niet om

De modeshow van Marc Jacobs was een van de meest diverse van het seizoen. Foto: Isopix

Mode

Wordt de modewereld wel echt diverser? Deze cijfers liegen er niet om

Print
Een tijdje geleden pakte The Fashion Spot nog uit met hoopgevende cijfers, liefst 28 procent van de modellen behoorde tijdens de voorbije modeweken tot de categorie 'divers'. Volgens vakwebsite Business of Fashion geven die cijfers echter een vertekend beeld en is de werkelijkheid helemaal niet zo rooskleurig.

Toen The Fashion Spot midden maart zijn cijfers bekendmaakte, weerklonk er vooral opluchting dat het de goede kant uitgaat met de diversiteit op de catwalks. Ondanks enkele modehuizen die hardnekkig vasthouden aan enkel blanke modellen, waren er onder andere meer modellen met een kleurtje en plus-sizemodellen te zien. De beste cijfers, sinds The Fashion Spot 2,5 jaar geleden alle catwalks begon te scannen. 

Tot zover de goednieuwsshow, klinkt het bij Business of Fashion. Volgens hen geven de cijfers een vertekend beeld weer van de werkelijkheid. Zo maakte The Fashion Spot de categorie 'divers' een stuk breder door er niet enkel niet-blanke modellen en plus-sizemodellen aan toe te voegen, maar ook modellen de niet de standaard lengte of leeftijd hebben of transgender zijn. Hoewel het natuurlijk positief is dat ook andere 'afwijkingen' aan bod komen, wordt het vergelijken van cijfers met die van voorgaande seizoenen wel haast onmogelijk.

Als je die extra categorieën wegneemt bijvoorbeeld, kom je uit op een toename van slechts 1,6 procent inzake modellen met een kleurtje. In een interview met The New York Times gaf hoofdredacteur van The Fashion Spot Jennifer Davidson tekst en uitleg bij de bredere benadering van diversiteit. "Toen de roep naar meer raciale diversiteit groter werd, was dat ook het geval voor modellen met grotere maten. Leeftijd, lengte en transgender identiteit krijgen niet evenveel visibiliteit, maar we vonden het belangrijk om ook die in de verf te zetten zodat catwalks nog meer een weerspiegeling worden van de populatie die effectief de kleding koopt." 

NIET TE MISSEN