Prikacties zeeloodsen zorgen voor vertraging

Een Swath-loodsboot komt op de Noordzee langszij om een zeeloods op te pikken. Foto: Joris Herregods

Prikacties zeeloodsen zorgen voor vertraging

Print

Niet de rivierloodsen van de Beroepsvereniging van Loodsen, wel de zeeloodsen van ACOD en VSOA zorgen sinds zaterdagavond voor beperkte hinder in de scheepvaart. Vandaag heeft een cruciaal sectorcomité plaats.

Het voorbije jaar waren het steevast de Scheldeloodsen, aangesloten bij de Beroepsvereniging van Loodsen (BvL), die voor heibel zorgden. Een korte prikactie van de BvL zorgde er vorige dinsdag voor dat Vlaams minister Ben Weyts overstag ging en met hen een aparte overeenkomst sloot.

Concreet werd afgesproken om de ‘multivalentie’ – of de wederzijdse inzetbaarheid tussen de catego­rieën van loodsen – uit het globale efficiëntieplan te halen. Dat plan werd het voorbije jaar onderhandeld in uitvoering van het akkoord dat Ben Weyts op 4 maart vorig jaar sloot na enkele BVL-acties. Afgesproken was dat dit totaalplan vandaag zou worden goedgekeurd in het sectorcomité, het officiële overlegorgaan waarin alleen de representatieve vakbonden zetelen.

Uitstel?

Alles wijst erop dat er van een stemming vandaag niet veel in huis zal komen. Uit protest tegen de aparte deal, dienden ACOD en VSOA vorige week al een “open stakingsaanzegging in om spontane acties te erkennen”, aldus Gerda Denorre (VSOA).

Zaterdagavond beslisten de zeeloodsen, aangesloten bij de socialistische ACOD, volgens het boekje te werken waarbij ze na elke beloodsing zes uur rust nemen. Zondagochtend sloot de liberale VSOA er zich bij aan. Daardoor was er zondagnamiddag een lichte vertraging. Drie schepen op weg naar Antwerpen liepen elk twee uur vertraging op.

“Zondag is het nog rustig”, aldus ACOD-secretaris Michel Defer. “Maar tegen maandag herneemt de trafiek en zullen de vertragingen oplopen. Dit is slechts een signaal. We kunnen gemakkelijk verharden. De aparte deal van Weyts met de BVL, met onder meer acht aanwervingen, zit onze mensen hoog. Ook bij de zeeloodsen is versterking nodig. Wij hopen dat Weyts zal luisteren. We zullen de gebruikelijke onderhandelingstijd van 30 dagen benutten.” Defer wijst er ook op dat de ACOD vorig jaar als enige het ‘akkoord van het Schoon Verdiep’ niet ondertekende.

.

Nu in het nieuws