Negen of meer VLM-verbindingen vanuit Antwerp Airport?

Foto: Kioni Papadopoulos

Negen of meer VLM-verbindingen vanuit Antwerp Airport?

Print
Deurne -

Naast grote plannen voor VLM Airlines in Slovenië, zal ook Antwerpen een belangrijke hub worden voor de luchtvaartmaatschappij. Dat is vernomen bij een externe woordvoerder. In een slide uit de perspresentatie vallen negen verbindingen te tellen. Een realistisch aantal op termijn, bevestigt men, al kunnen het er ook meer zijn.

Donderdag hield de Nederlands-Canadese vliegtuiggroep SHS Aviation met naar verluidt Chinese investeerders erachter een persconferentie over plannen in de Sloveense stad Maribor. De groep werd eigenaar van de luchthaven daar en ontvouwde een meerjareninvesteringsplan van zo’n 300 miljoen euro, onder meer voor een cargocentrum en een verlenging van de startbaan.

In een eerste fase wil men onder meer met intercontinentale Airbustoestellen kleinere Chinese steden verbinden met Maribor. Vandaaruit kunnen kleinere vliegtuigen verschillende Europese steden aandoen. Daarvoor werd ook in Slovenië een AOC-vergunning aangevraagd, die er volgens Yves Panneels, woordvoerder in België, normaal gezien over enkele weken zou zijn.

Wat met Antwerpen?

Een van de slides van de presentatie toont ook de kenletters ANR, van Antwerp Airport. Er vertrekken zo’n negen lijnen uit, naar plaatsen in heel Europa, zoals MAN of RTM, de codes voor Manchester en Rotterdam.

Duidelijkheid over de precieze routes wordt niet gegeven, al erkent Panneels wel het aantal verbindingen op de slide. “Op termijn kunnen dat er inderdaad negen zijn en misschien nog wel meer, maar op de routes gaan we voorlopig niet in”, stelt hij. “Het is niet zo dat we Antwerpen laten vallen ten gunste van Maribor. Het zijn twee belangrijke poten van de Europese operatie”.

Certificaat

Voor ons land wacht VLM nog steeds op het AOC, een certificaat van de FOD Mobiliteit. In eigen land sleept die aanvraag al maandenlang aan. “Antwerpen maakt een wezenlijk deel uit van de plannen van SHS Aviation. Hoe sneller het AOC er ook hier is, hoe sneller men plannen kan maken van werkzekerheid, wat een belangrijk punt is om te onderstrepen”, vervolgt Panneels. “De groep investeerders heeft ambitie, maar ook de nodige kapitaalkracht en begeleiding van mensen met de nodige ervaring. Het is niet zomaar een project dat uit de lucht komt vallen.”

Voor Antwerpen zouden de Fokker 50-toestellen worden ingezet. Die worden op het Belgische AOC geplaatst. De Airbustoestellen zijn gepland voor het Sloveense AOC.

Nu in het nieuws