Intendant en actiegroepen: “Eerste analyse van radicaal haventracé is positief”

Foto: BELGA

Intendant en actiegroepen: “Eerste analyse van radicaal haventracé is positief”

Print
Antwerpen -

De eerste resultaten van een “verkennende potentie-analyse” van het compromis dat in de maak lijkt rond de Oosterweelverbinding, zijn positief. Dat heeft overkappingsintendant Alexander D’Hooghe maandag bekendgemaakt en besproken met zowel de Antwerpse actiegroepen als de betrokken overheidsadministraties. Het voorgestelde radicaal haventracé kan werken en doorgaand verkeer van de R1 halen mits voldoende sturing, klinkt het onder meer.

Het radicaal haventracé is een versterking van de R2 door het havengebied, met bijvoorbeeld een extra Tijsmanstunnel. “Uit verkennende analyses blijkt dat het radicaal haventracé werkt”, stelt intendant D’Hooghe nu. “Dit is een essentiële bouwsteen waarop overheid en burgerbewegingen verder kunnen werken om tot draagvlak te komen de volgende jaren.”

De Oosterweelverbinding blijft volgens D’Hooghe wel noodzakelijk voor stadsregionaal verkeer en om de Kennedytunnel te ontlasten. Bovendien werkt het haventracé slechts in beperkte mate zonder sturing, klinkt het, en “blijft het dus aangewezen om met dynamisch verkeersmanagement en met gedifferentieerde tolheffing doorgaand verkeer aan te moedigen de R1 te vermijden en de keuze te maken voor het haventracé richting Liefkenshoektunnel”. Er zijn ook aanvullende investeringen nodig in openbaar vervoer en flankerende maatregelen om tot een modal shift te komen, benadrukt de intendant.

De positieve analyse heeft volgens D’Hooghe als gevolg dat het bestaande overleg de komende weken kan verdergezet worden, in de hoop zo snel mogelijk te “landen” met een volledig en door alle betrokken partijen gedragen akkoord over het Oosterweeldossier.

Potentieel

De actiegroepen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal reageerden eerder al tevreden op de eerste analyse van het zogenaamde radicaal haventracé dat de sleutel kan zijn voor een compromis in het Oosterweeldossier. Een volgende stap moet nu volgens de actiegroepen zijn dat de gevolgen voor de geplande Oosterweelverbinding zelf worden bekeken.

Op basis van het concept van het radicaal haventracé en in afwachting van een eerste evaluatie daarvan stelden de actiegroepen vorige week al voor om de Oosterweelverbinding voortaan te zien als een soort van stadsring, bestemd voor stedelijk bestemmingsverkeer. De noordelijke kanaaltunnel van de Oosterweelverbinding zou dan geschrapt kunnen worden, wat de ruimtelijke impact op het knooppunt aan het Noordkasteel zou beperken, de overkapbaarheid zou vergroten en bovendien veel goedkoper zou zijn.

“Dat scenario moet net zoals de consequenties van het radicaal haventracé verder doorgerekend worden”, stellen de actiegroepen maandag. “Het cijfermateriaal toont alvast aan dat het radicaal haventracé veel doorgaand verkeer wegtrekt van de geplande derde Scheldekruising. In die zin heeft het potentieel, omdat het tegemoet komt aan de vraag van de burgerorganisaties om het verkeer weg te houden van de stad.”

werfwijzer

Leer alles over de werken aan
Oosterweel

Meer over Oosterweel en overkapping Ring