© CBS News

Ex-dopingcontroleur: “Twaalf renners gebruikten een motortje in Tour de France 2015”

Jean-Pierre Verdy, de voormalig directeur van het Franse antidopingagentschap, stelt dat er in de Tour de France 2015 maar liefst twaalf renners met een motortje rondreden. Dat verklaarde hij zondag in het programma "60 minutes” op de Amerikaanse televisiezender CBS. Grote verdachte is Team Sky, dat fietsen heeft die 800 gram meer wegen dan de rest. Het wielerteam van drievoudig Tourwinnaar Chris Froome ontkent alle aantijgingen.

mawe

Jean-Pierre Vardy was voor meer dan 20 jaar dopingcontroleur bij de Tour de France. Hij vertrouwde op informanten bij te teammanagers en renners. Die informanten vertelden hem ook over de mechanische doping in de Tour de France 2015. “De laatste drie of vier jaar hoor ik al dat motortjes gebruikt worden in de Tour de France. In 2015 was iedereen aan het klagen over mechanische doping, er moet iets aan gedaan worden.”

Volgens de Franse autoriteiten wogen de fietsen van Team Sky in 2015 zo’n 800 gram zwaarder dan fietsen van andere ploegen. De ploeg van drievoudig Tourwinnaar Chris Froome ontkent alle aantijgingen. “De fietsen wogen meer voor tijdritten om een betere aerodynamica te garanderen,” zei een woordvoerder van Team Sky. Hij benadrukte dat het team nooit gebruik heeft gemaakt van mechanische doping. Volgens niet genoemde bronnen van CBS zou de UCI de Franse autoriteiten tegengehouden hebben om de wielen apart te wegen.

Voor Stefano Varjas, de Hongaarse ingenieur die een motortje heeft uitgevonden voor fietsen, is dit niets nieuws. “In 1998 kreeg ik een aanbod van 2 miljoen dollar (1,87 miljoen euro, red.) voor mijn motortje. Het was een exclusieve deal, voor tien jaar mocht ik niet meer met de motor werken, de motor verkopen of erover praten.” Hij heeft dus sterke vermoedens dat renners al sinds 1998 rondrijden met gemotoriseerde fietsen.

Meer sportnieuws