© BELGA

Fusie Albert Heijn en Delhaize in ons land onder druk

Bijna een jaar nadat de Belgische Mededingingsautoriteit Albert Heijn had verplicht om acht winkels af te stoten om de fusie met Delhaize te laten doorgaan, is er nog geen enkel filiaal verkocht. Het personeel is verontrust.

cwil

Delhaize en Ahold, de Nederlandse moedermaatschappij van Albert Heijn, zijn vorig jaar wereldwijd gefuseerd. Behalve in België. De fusie kan hier nog niet doorgaan, omdat Albert Heijn nog steeds niet aan een belangrijke voorwaarde van de Belgische Mededingingsautoriteit voldoet.

Albert Heijn moet acht winkels, waaronder de vestiging op de Groenplaats en op het Kiel in Antwerpen en het filiaal in de Dijkstraat in Lokeren, verkopen aan een andere supermarkt. Maar dat is nog steeds niet gelukt.

Albert Heijn zegt dat het om juridische redenen weinig commentaar over de verkoop van de acht winkels kan geven. “Ik kan alleen zeggen dat het proces loopt en dat we goed samenwerken met de Belgische Mededingingsautoriteit”, zegt Sally Herygers, woordvoerster van Albert Heijn in België. “We blijven investeren in al onze winkels, dus ook in de winkels die we moeten verkopen. We werken inderdaad met een percentage aan interimkrachten, maar die mensen worden goed opgeleid.” Maud van Gaal, woordvoerster van Ahold Delhaize in Nederland, bevestigt wel dat de fusie in België nog steeds niet is voltooid. “Eerst moeten we de voorwaarden van de Mededingingsautoriteit vervullen.”

Het is wel al duidelijk dat Carrefour en Colruyt vandaag geen plan hebben om de winkels over te nemen.

“De onzekerheid maakt ons zo moe. De frustratie bij het personeel is groot”, zegt een van de werknemers.

Het personeel klaagt ook het gebrek aan investeringen in de acht winkels en het gebrek aan motivatie bij de interimkrachten aan. “Groenten verdorren en vlees ligt soms tot na de vervaldatum in de winkelrekken.”