John de Mol doet tegenbod op Telegraaf Media Groep

Foto: EPA

John de Mol doet tegenbod op Telegraaf Media Groep

Print

Talpa, het bedrijf van de Nederlandse televisiemagnaat John de Mol, heeft een tegenbod uitgebracht op mediaconcern Telegraaf Media Groep (TMG). Dat maakte de onderneming maandagochtend bekend.

De biedprijs bedraagt 5,90 euro per aandeel, 65 cent meer dan de Belgische groep Mediahuis en de familie Van Puijenbroek tot dusver bereid zijn op tafel te leggen.

Het bod van De Mol komt niet uit de lucht vallen. Vorige week bleek al dat hij een belang had opgebouwd in TMG van iets meer dan 20 procent. Dat verleidde beleggers al om op de beurs aandelen in te slaan tegen een koers die hoger lag dan de biedprijs van Mediahuis en de Van Puijenbroeks, die hun intenties in december kenbaar maakten.

Volgens Talpa ontstaat door de beoogde overname “een nieuw Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en online content”. De televisieproducent heeft ook belangen in SBS Nederland en in Talpa Radio, een joint venture met TMG waar de Nederlandse radiozenders Radio 10, Sky, 538 en Veronica onder vallen.

Talpa zegt de overname te kunnen bekostigen uit bestaande financiële middelen. Er blijft dan nog genoeg geld over om te investeren in TMG. ‘Ik denk dat het goed is als de onderneming in private handen komt want uit ervaring weet ik dat een beursnotering de flexibiliteit van de bedrijfsvoering beperkt’, aldus De Mol.

TMG heeft eerder een overnamebod ontvangen van het Mediahuis - de groep boven de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg - en van grootaandeelhouder VP Exploitatie (familie Van Puijenbroek) ter waarde van 243 miljoen euro of 5,25 euro per aandeel. Intussen zijn er al toezeggingen gebeurd om meer dan 55 procent van de aandelen in handen te krijgen, zo raakte vorige week bekend.

De Mol is bekend van succesvolle tv-concepten zoals Big Brother en The Voice, en zorgt al van vorige week voor speculatie rond het aandeel Telegraaf Media Groep. Dat is het gevolg van het feit dat De Mol in eigen persoon als aandeelhouder bij TMG boven water is gekomen.

Begin januari raakte bekend dat Mediahuis, uitgever van onder meer De Standaard, en VP Exploitatie, de hoofdaandeelhouder van TMG, zicht had op 55,3 procent van de aandelen van de beursgenoteerde Telegraaf Media Groep (TMG). TMG is vooral bekend van het landelijke dagblad De Telegraaf.