© Patrick Hattori

Ook Mechelen voert lage-emissiezone in

Uiterlijk tegen de zomer van 2018 voert Mechelen een lage-emissiezone in. Zeker al in het historisch centrum en mogelijk zelfs in de hele stad. De Dijlestad volgt daarmee het voorbeeld van Antwerpen.

Sven Van Haezendonck

Het schepencollege van de stad Mechelen heeft vrijdag principieel beslist om de meest vervuilende wagens te weren. Op die manier wil het stadsbestuur werk maken van een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving.

Omwille van de eenduidigheid van het beleid neemt Mechelen de criteria van Antwerpen over. Zo wil het stadsbestuur voorkomen dat in elke stad andere regels ontstaan voor de dieselwagens die wel of niet worden toegelaten.

Mogelijk zelfs hele stad

Deze lage-emissiezone wordt zeker in de binnenstad ingevoerd, maar het schepencollege bekijkt de komende weken of ook andere delen van het grondgebied of zelfs het gehele grondgebied van Mechelen kan deel uitmaken van de zone. “Hoe minder fijn stof, hoe beter voor de gezondheid natuurlijk. Maar ook onze historische gebouwen zijn gebaat bij minder roetuitstoot. Het bestaande uitgebreide ANPR-netwerk is perfect uitgerust om zo’n grote zone te controleren”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).

De stad Mechelen zet de komende maanden over deze plannen een uitgebreide informatiecampagne op, waarin ook aandacht gaat naar alternatieve vervoerswijzen zoals autodelen of fietsen. Het stadsbestuur belooft ook werk te maken van maatwerk voor minder mobiele mensen.

MEER OVER Lage-emissiezone Antwerpen