Deze tien slimme oplossingen moeten de Antwerpse mobiliteit verbeteren

Print
Antwerpen -

Een professionele jury heeft tien projecten geselecteerd die op steun kunnen rekenen van de stad voor een vlotte en efficiënte mobiliteit in Antwerpen. Een aantal van de projecten moet deze zomer al operationeel zijn.

De stad Antwerpen lanceerde in september een oproep voor projecten die bijdragen aan een vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer in de Antwerpse regio. Dat kan door in te zetten op een time shift, een modal shift of het efficiënter gebruiken van voertuigen. De projecten werden gebundeld in de Marktplaats voor mobiliteit dat deel uitmaakt van Slim naar Antwerpen.

Een professionele jury selecteerde 10 projecten uit 22 ingediende voorstellen. Die jury bestond uit vertegenwoordigers van de Antwerp Management School, het voormalige Vlaams Instituut voor Mobiliteit, het Vlaams Instituut voor Logistiek en de verkeersonderneming Rotterdam.

“Deze eerste selectie van 10 projecten kunnen rekenen op de stad voor financiële ondersteuning, informatiedeling of professionele expertise”, zegt schepen voor Mobiliteit Koen Kennis. Vanaf volgende week start Slim naar Antwerpen al met de intensieve begeleiding en opvolging van de geselecteerde projecten. Een aantal ervan zal deze zomer reeds operationeel zijn.

Deze tien slimme oplossingen moeten de Antwerpse mobiliteit verbeteren
Foto: BELGAIMAGE

Dit zijn de geselecteerde projecten:

1. Avantida – DepotX lanceert een op het internet gebaseerde oplossing om alternatieve ‘drop-off/pick-up’-locaties buiten Antwerpen aan te vragen voor lege zeecontainers. Op deze manier kan vrachtvervoer in de knelpuntzones verminderd worden.

2. Blue Line Logistics zet in op een modal shift door de implementatie van een innovatieve binnenvaartoplossing, Pallet Shuttle Barges, en het gebruik van (tijdelijk) onbenutte capaciteit op overslagkades in de stad.

3. Plastiek Van Wauwe, handelaar in kunststof materialen voor bouw en industrie, creëert een extra afhaalpunt in Merksem. Daardoor kunnen klanten de knelpuntzone Deurne vermijden, in het bijzonder de oversteek van het Albertkanaal.

4. Plastiek Van Wauwe creëert ook een extra afhaalpunt in Aartselaar. Daardoor kunnen klanten die uit het zuiden komen drukke zones vermijden.

Deze tien slimme oplossingen moeten de Antwerpse mobiliteit verbeteren
Foto: pol de wilde

5. Cloudbike gaat met ‘Bikesharing on a cloud’ een vloot van 300 deelfietsen aanbieden via een smartphoneapplicatie. De bedoeling is dat dit systeem aanvullend is op het bestaande Velo-aanbod.

6. Jobruil.be is een uniek platform dat via een geavanceerde database werknemers met dezelfde vaardigheden en interesses aan elkaar linkt. Werknemers kunnen vervolgens hun job ruilen en zo dichterbij huis gaan werken.

7. Mellowcabs zijn compacte elektrische voertuigen die op strategische plaatsen worden ingezet om de eerste of laatste kilometer van pendelaars of bezoekers op te vangen.

8. Taxistop wil een uitbreiding van het carpool.be-platform uitrollen in vijf pilootbedrijven in de Antwerpse haven. Dankzij deze uitbreiding krijgt de databank veel meer input waardoor een groot aantal extra carpoolmatches gemaakt kan worden.

9. BAAV – De Kantoorbus gaat op zoek naar bedrijven die bereid zijn een kantoorbus in te zetten als pendelbus. Wanneer werknemers hun woon-werkverplaatsing maken met de kantoorbus kunnen ze onderweg al werken waardoor de pendeltijd wordt gerekend als werktijd. Hierdoor brengt het project zowel een modal shift als een time shift tot stand.

10. B2Bike – Bike2Go is een laagdrempelig systeem voor bedrijven om elektrische dienstfietsen aan te bieden aan hun werknemers. Daardoor zijn werknemers minder afhankelijk van een wagen voor dienstverplaatsingen.

Deze tien slimme oplossingen moeten de Antwerpse mobiliteit verbeteren
Kantoorbus in Halle Foto: Bart Dewaele