© Stefaan Van Hul
Gemeente Zwijndrecht houdt werkzaamheden Oosterweel tegen
BAM: “Zo snel mogelijk weer gesprekken aanknopen met Zwijndrecht”
De gemeente Zwijndrecht zegt nee tegen de bouwaanvraag voor Oosterweel. Dat meldt De Morgen. Normaal gezien wordt vanaf dit jaar gebouwd aan het gedeelte van de Oosterweelverbinding dat op Linkeroever is uitgetekend, maar Zwijndrecht vindt dat er onvoldoende omkaderende maatregelen zijn. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), die de Oosterweelverbinding moet realiseren, gaat “zo snel mogelijk weer gesprekken aanknopen met het gemeentebestuur van Zwijndrecht”.
“De plannen moeten beter. Wij verwachten meer van de Vlaamse regering”, zegt burgemeester André Van de Vyver (Groen) in De Morgen. De gemeente wil dat er meer maatregelen komen voor leefbaarheid in Zwijndrecht, dat de E17 en de E34 over zijn grondgebied heeft lopen. Als Zwijndrecht de plannen op zijn grondgebied niet goedkeurt, kan Vlaanderen ook voor de rest van de bouwvergunning op Linkeroever geen fiat geven. De gemeenteraad van Zwijndrecht stemde gisteravond over de afkeuring.
De BAM, die het hele Oosterweelproject uitvoert, wil nu zo snel mogelijk samenzitten met het Zwijndrechtse bestuur en kondigt aan dat het naar de Raad van State stapt als de zaak niet via overleg vlot kan worden getrokken. Vandaag bespreekt het Vlaams Parlement de voortgangsrapportage van Oosterweel.
“Zo snel mogelijk weer gesprekken aanknopen”
De BAM bevestigt donderdag dat een gemeentebestuur bevoegd is om wijzigingen aan lokale wegen binnen een groot infrastructuurproject zoals de Oosterweelverbinding goed of af te keuren. “Het gaat om de zogenaamde ‘zaak der wegen’, een archaïsche naam die in dit geval betrekking heeft op erg kleine ingrepen waarvoor volgens ons zeker op korte termijn een oplossing kan gevonden worden, als het de gemeente tenminste effectief daar om te doen is”, zegt BAM-woordvoerder Tim Van der Schoot. “In dit geval is er bijvoorbeeld bezwaar tegen het verplaatsen van een rotonde, maar dat kunnen we zeker verhelpen.”
Zonder goedkeuring van de gemeente zou Ruimte Vlaanderen geen bouwvergunning kunnen verlenen voor het deel van Oosterweel op Linkeroever. De start van die werken staat in principe nog voor dit jaar gepland, maar die timing komt nu dus in gevaar. Indien er geen akkoord met de gemeente uit de bus komt, kan de BAM in principe nog aan de Raad van State vragen of de gemeente haar bevoegdheden niet overschrijdt door de plannen af te keuren om andere redenen dan wijzigingen aan lokale wegen, maar die procedure zou opnieuw erg lang kunnen aanslepen.
Hoofdpunten
LIVE. Carrasco erg dicht bij vroege treffer, op aangeven van De Bruyne
Van de Spaanse slag naar de Duitse ‘pünktlichkeit’: dit kunnen we leren uit de eerste trainingsweek onder Tedesco
COMMENTAAR. “Aanvoerder Kevin De Bruyne moet de nieuwe lichting bij de hand nemen”
Oud-bondscoach Aimé Anthuenis: “Op een paar details na zou ik het niet anders hebben aangepakt dan Tedesco”
MEER OVER Oosterweel
Op- en afrit Deurne en kruispunt Sportpaleis sluiten (opnieuw) tijdens weekend van 25 en 26 maart: enorme drukte verwacht
Oosterweel kost al bijna 6 miljard euro, werf van de eeuw schakelt nog versnelling hoger: dit gebeurt er allemaal dit jaar
Linkeroever verandert van gedaante na grote werken, een vloek of een zegen? “Door de zure appel bijten en dan genieten”
Op- en afrit Ring op Linkeroever vanaf half mei definitief dicht, ook op Charles de Costerlaan geen auto’s meer