Van den Brink wint Dakar-rit bij truckers, De Rooy is leider af

Foto: Photo News

Van den Brink wint Dakar-rit bij truckers, De Rooy is leider af

Print

De 46-jarige Nederlander Martin van den Brink (Renault) was dinsdag de snelste vrachtwagenchauffeur in de 38e Dakar. In de tot 171 kilometer ingekorte achtste etappe van het Boliviaanse Uyuni naar het Argentijnse Salta liet hij de Argentijn Federico Villagra (Iveco) 17 seconden achter zich. De Rus Eduard Nikolaev (Kamaz) werd op 42 seconden derde.

Steven Rotsaert (MAN) was als zeventiende beste Belg in de rituitslag. Met co-rijder Joeri Christiaen en mecanicien Thomas Stroo eindigde hij op 26:17.

De Nederlander Gerard de Rooy (Iveco) werd negende op 7:13 en is zijn leidersplaats kwijt. Die is nu voor de 31-jarige Rus Dmitry Sotnikov (Kamaz), in de rit vierde op 2:42. Sotnikov heeft 1:46 voor op Nikolaev, de eindwinnaar van 2013, en 2:20 op titelverdediger De Rooy. Met een dertiende plaats op 2u39:11 is Jan Van Der Vaet als co-rijder van de Nederlander Hans Stacey (MAN) beste Belg in de stand.

Noël Essers verteert marathonetappes goed

Noël Essers (MAN) en zijn teamgenoten reden dinsdag de 22e tijd in de achtste Dakaretappe. In het klassement staat het Belgische trio op de 27e plaats.

Van den Brink wint Dakar-rit bij truckers, De Rooy is leider af
Foto: EPA

“Maandag was het een moeilijke rit, waarin we nog maar eens vast kwamen te zitten in de modder. Ook dinsdag was er modder, maar ik heb mezelf nu al zo vaak vastgereden, dat ik het stilaan onder de knie heb”, knipoogt de 73-jarige Limburger. “Afwisselend kregen we zandpistes en modderstsroken voor de wielen geschoven. Het tempo zat goed en we slaagden erin om enkele collega’s in te halen. Toch hebben we ons een beetje gespaard voor wat nog komen gaat. Ondergelopen rivierbeddingen en bergpassen op grote hoogte. Ik heb heel wat ellende gezien in die rivierbeddingen, maar zelf zijn we er telkens goed doorgekomen. Op 4.500 meter hoogte had onze MAN het wel even moeilijk, maar hij tufte netjes over de bergkam. Eén keer zat ik er naast tijdens het schakelen. Dat is het enige probleem dat zich in de rit voordeed, de weersomstandigheden niet te na gesproken. Onze assistentie was tot op 170 kilometer van het bivak genaderd, toen ze het bericht kregen dat er zich in Salsa, omwille van de overvloedige neerslag, een soort van aardverschuiving zou hebben voorgedaan. Ik heb begrepen dat, waar zij zich momenteel bevinden, de weg niet vrij is. Het zou lang duren. Volgens geruchten zouden ze pas woensdag in het volgende bivak aankomen. Momenteel is het onduidelijk wat er de komende uren gaat gebeuren.”

Kapotte versnellingsbak nekt ambities Jan Van Der Vaet

Jan Van Der Vaet, de Belgische navigator van Hans Stacey (MAN) en Hugo Kupper, mag zijn ambities op een goed eindklassement opbergen. Het trio reed dinsdag pas de 40e tijd en zakte in het klassement naar de 13e plaats. Een kapotte versnellingsbak is de oorzaak van alle leed.

Het zit de Belgische navigators van het EVM rallyteam niet mee. Nadat Serge Bruynkens eerder in deze Dakar al met mechanische pech geconfronteerd werd, was dat nu het geval voor zijn teammaat Jan Van Der Vaet. Omwille van een kapotte versnellingsbak verloor hij twee uur. “Eerlijk gezegd had ik gedacht dat ik meer ging verliezen, maar twee uur is al erg genoeg”, aldus Hans Stacey. “In het begin van de rit deed de versnellingsbak al raar. Ik was drie versnellingen kwijt en alles ratelde. Toen we door een rivierbedding reden en ik wilde terugschakelen, was het afgelopen. We stonden daar hopeloos onhandig en de truck zakte steeds dieper weg in de modder. Niemand stopte. Ook niet de mensen van wie ik het wel had verwacht.”

Teamgenoten Artur Ardavichus en Serge Bruynkens stopten wel maar zij konden de MAN niet los krijgen. Uiteindelijk werden Stacey, Kupper en Van Der Vaet uit hun netelige situatie verlost. “Even verderop hebben we de olie afgelaten. Nadien bleef alles ratelen en rammelen, maar ik kon wel weer een paar versnellingen gebruiken. Zo zijn we aan de finish geraakt.” .

Meer sportnieuws