Dossier autosalon aangeboden door Febiac.

© DATS24

© DATS24

1 / 2

Vind de job van je leven

Brede waaier aan mogelijkheden

Volgens technologiefederatie Agoria blijven in de autosector heel wat vacatures openstaan. Maar er is ook een positieve noot: bij jongeren neemt de belangstelling voor technische opleidingen toe en Job On Wheels, een initiatief van FEBIAC, is een groot succes.

Het Autosalon van Brussel is een uitgelezen moment om even een balans op te maken van de automobielsector. Bij de start van het vorige Autosalon in januari 2016 liet een dertigtal bedrijven uit de voertuig-industrie weten dat ze in ons land 481 openstaande vacatures hadden. Het ging om jobs bij zowel grote productiebedrijven en R&D-afdelingen als bij toeleveranciers. De bedrijven zoeken mensen met een heel uiteenlopend profiel, van lasser tot ingenieur. Veel gevraagd zijn onderhouds- en installatie-technici en specialisten rond automatisatie, vaak om de productieprocessen te verbeteren.

Moeilijke invulling

Na een half jaar, de voorbije zomer dus, blijkt dat deadministratieve functies snel ingevuld raken, maar dat het veel moeilijker is om mensen te vinden voor de technische functies. Een voorbeeld daarvan is Punch Powertrain, een producent van automatische versnellingsbakken uit Sint-Truiden. In januari 2016 stonden er 150 vacatures open. Daarvan werden er na een half jaar maar 80 ingevuld. Intussen zoekt het groeibedrijf weer 100 extra mensen.

Volgens Marc Lambotte, CEO van Agoria, gaat het om een structureel probleem: “Normaal worden vacatures in onze economie na een maand voor arbeidersfuncties en na drie maanden voor managementfuncties ingevuld. Voor technologiefuncties, van operatoren tot ingenieurs, duurt dit dubbel zo lang, met uitschieters tot een jaar. Een aantal vacatures raakt niet ingevuld.”

Hoger onderwijs

Ondanks die moeilijke invulling van openstaande technische beroepen mogen we toch spreken van een ommekeer die zich uit in een toegenomen belangstelling voor opleidingen met een technische invulling. Dit academiejaar bijvoorbeeld, kozen 9.047 studenten voor een technologierichting verbonden aan een hogeschool of universiteit, en dat is 6 procent meer dan vorig jaar. Volgens Agoria is het de vijfde opeenvolgende stijging. Het gaat om de richtingen ICT (master en bachelor), professionele bachelor Technologie, master Industriële Wetenschappen & Technologie, en Ingenieurswetenschappen. De stijging is vooral het resultaat van de populariteit van technologierichtingen in de hogescholen: liefst 13 procent meer inschrijvingen voor professionele bachelors in ICT en plus 10 procent voor professionelebachelors in Technologie.

Job On Wheels

Ook bij de leeftijdsgroep van 12- tot 18-jarigen is er een gunstige evolutie aan de gang. Daarbij valt vooral het succes op van Job On Wheels, een initiatief van FEBIAC dat ontstond in 2013. De bedoeling van Job On Wheels is om technische beroepen in de autosector in de kijker te plaatsen en jongeren aan te moedigen in die richting hun carrière uit te bouwen. Extra belangstelling voor zogenaamde knelpuntberoepen in de autosector is niet de enige verdienste. In samenwerking met het educatieve project Diagnose Car heeft Job On Wheels een pool van didactisch materiaal samengesteld. Het materiaal, dat bestaat uit recente auto’s, diagnose-apparatuur en opleidingskits, is uitwisselbaar tussen de verschillende scholen die aan dit project deelnemen. Ondertussen zijn er meer dan zeventig scholen bij betrokken. Het voordeel van dit uitwisselingsproject is dat leerlingen die de technische richting volgen, leren werken met recente auto’s en diagnoseapparatuur.

In tegenstelling tot andere jaren is er dit jaar geen specifieke stand van Job On Wheels op het Autosalon van Brussel. Wel is er een onthaal voorzien voor leraars en leerlingen uit het technisch onderwijs. De leerlingen kunnen bovendien deelnemen aan een ‘technische rally’ waarbij ze verschillende vragen moeten oplossen. De antwoorden vinden ze op de diverse stands van het Autosalon.

Heidi Vanbaelen: autoverkoopster

De vrouw speelt een cruciale rol bij de beslissing

Niet iedereen die carrière maakt in de autobranche heeft een sectorgerichte opleiding gevolgd. Heidi Vanbaelen, verkoopadviseur bij Porsche Centre Antwerpen, is daar een mooi voorbeeld van.

Na haar humaniora koos Heidi Vanbaelen ervoor om onderwijzeres te worden, maar het duurde niet lang of ze ruilde de klas voor een opleiding Secretariaat met aandacht voor boekhouding en talen - van een wending gesproken. Uiteindelijk werd ze redactiesecretaresse bij het toen toonaangevende maandblad Auto&Sport Magazine. Daar kreeg ze de auto-microbe te pakken.

Informeren

Na wat omzwervingen op verschillende redacties werd ze uiteindelijk informante op diverse auto-evenementen, zoals het Autosalon. “Dat beviel me enorm. Daar heb ik een houding leren aannemen die ik tot vandaag als verkoopadviseur onverminderd trouw blijf. In de eerste plaats is dat ongedwongen correcte informatie geven. Het is belangrijk je eigen product, maar ook dat van de concurrentie te kennen. Zo zorg je voor een meerwaarde. Klanten zijn vandaag beter geïnformeerd dan ooit, maar zelden kunnen ze hun voorkennis in een context plaatsen en toetsen aan wat de concurrentie te bieden heeft. Een tweede belangrijk aspect is kunnen luisteren naar de klant. Wat zijn de wensen? Waarvoor zal hij of zij een toekomstige auto gebruiken? Welke uitrusting kan hem of haar daarbij helpen? Ook is het belangrijk om te luisteren naar de vrouw als zich een koppel aandient. Meestal voert de man het woord, maar de vrouw speelt een cruciale rol in het nemen van een beslissing.”

Verkopen is begeleiden

Heidi heeft ook geleerd dat ze als vrouwelijke verkoop-adviseur anders wordt ingeschat dan haar mannelijke collega’s. “Als ik een klant voor het eerst benader, dan denken ze niet meteen dat ik een verkoopster ben.Veeleer veronderstellen ze dat ik een receptioniste ben of een administratieve taak vervul. Zodra ze doorhebben dat ik het product ken en vooral ook technische uitleg kan geven, verandert hun houding en tonen ze ontzettend veel respect.”

Volgens Heidi is het belangrijk dat je vertrouwen opwekt. “Dat kan door juiste en genuanceerde informatie te geven. Neem nu het verbruik. Als je daarover spreekt, dan geef je reële cijfers en nuanceer je het normverbruik. Je wijst ook op de fiscale gevolgen van eenbepaalde keuze. Je weet perfect wat de fiscale aftrekbaarheid is en hoe het bijvoorbeeld zit met het voordeel van alle aard. Veelal zijn dat aspecten waar de potentiële klant geen zicht op heeft. Door ze op fiscaal, maar ook op technisch vlak te informeren, kun je ze begeleiden in hun keuze en dat wordt ten volle geapprecieerd.”

Veelzijdig

Heidi is al tien jaar actief in de autoverkoop en doet haar job dolgraag. “Mijn taak is enorm veelzijdig. Je werkt in een team en je gaat om met mensen. Bovendien word je telkens weer met nieuwe productontwikkelingen geconfronteerd en dat maakt het inhoudelijk interessant. Er zijn ook administratieve taken, en je moet de levering en de service opvolgen. Kortom, heel boeiend!”

Bart Speck: restaurateur

“Het draait om passie”

Bart Speck is van opleiding pianist, maar heeft zich na een succesvolle carrière in de muziekwereld volledig gestort op zijn tweede passie, met name Porsches. Ruim een jaar geleden opende hij zijn Atelier911, waar hij zich toespitst op de restauratie van Porsche 911-modellen.

Ruim 25 jaar geleden begon Bart Speck zelf met een Porsche te rijden. Het is een passie geworden. Hij heeft zijn commerciële activiteiten in de muziekwereld vaarwelgezegd en zijn belangen in de vastgoed-sector de rug toegekeerd. Nu hij 53 jaar is, wil hij zich volledig toespitsen op zijn passie: Porsches restaureren.

Uit voorraad

Met zijn Atelier911 maakt Bart Speck er een punt van om auto’s op te kopen, een meerwaarde te geven en dan weer te verkopen. Auto’s in opdracht restaureren doet hij niet. “Daar ben ik van afgestapt. Een project kun je moeilijk omlijnen. Vaak zijn er onvoorziene problemen of vind je bepaalde onderdelen niet meteen. Zo kan een project qua tijd, maar ook qua kosten aardig uit de hand lopen. Ware liefhebbers hebben daar weliswaar begrip voor, maar vroeg of laat raakt hun geduld ook op. Ze willen dat hun auto binnen een afzienbare tijd klaar is. Misschien willen ze deelnemen aan een evenement of met hun auto naar buiten komen. Ik heb liever dat ze bij mij komen en zien wat ik in de aanbieding heb.”

Zoektocht

Bart Speck koopt auto’s en gaat daarvoor op zoek tot in de Verenigde Staten en zelfs Japan. “Ik zorg dat ik ze een meerwaarde kan geven, door ze volledig te restaureren of – als het om een uitzonderlijk goed exemplaar gaat – door de auto op te waarderen. Dat kan door de remmen en de ophanging grondig te reviseren, lichte koetswerkschade te herstellen, het interieur op te waarderen en de motor af te stellen of volledig te reviseren. Daarna is het de bedoeling om de auto in kwestie te verkopen.”

Specialisten

Atelier911, waar drie techniekers actief zijn, doet geen echt carrosseriewerk. “Dat besteden we uit aan specialisten. Wel verzorgen we de wederopbouw van de auto en alle mechanische revisies, ook van de motor. Die wederopbouw gaat tot het polieren van de lak en het opnieuw bekleden van het interieur. Zetels renoveren, doen we dan weer niet zelf. Ook dat is specialistenwerk. Wel houden we een volledig overzicht op een project. In functie van het budget en de staat van de donorauto bepalen we wat er allemaal moet gebeuren.”

De auto’s die klaar zijn, staan in een showroom die op een kunstatelier lijkt. Bart Speck vertelt een verhaal bij elke auto die onder de schijnwerpers staat. Het is duidelijk: in Atelier911 gaat het in de eerste plaats om passie.

Pieter-Jan De Wolf: autotechnieker

“Problemen oplossen is mijn uitdaging”

In de AMT-ATG Kennistest, een bekwaamheidsproef voor autotechniekers, stootte Pieter-Jan De Wolf een jaar geleden door tot de halve finale, om uiteindelijk als derde te eindigen. Wij zochten Pieter-Jan op in de werkplaats waar hij als probleemoplosser en diagnosespecialist optreedt.

Pieter-Jan is nog maar dertig jaar oud. Hij gaat voor zijn vak, zoveel is duidelijk. De werkplaats is meer zijn ding dan de showroom of de receptie. Hij is ook gebrand om zijn kennis aan te scherpen en uit te testen. Geen toeval dus dat hij deelnam aan de Kennistest van het Nederlandse vakblad AMT.

“Het is de tweede keer dat ik deelnam aan de AMT-ATG Kennistest. Voor mij is het een uitstekende aanleiding om mijn eigen kunnen te toetsen. Ik ervaar het als een uitdaging en ooit wil ik winnen. Een paar domme foutjes hebben verhinderd dat ik won. Maar goed, een derde plaats is ook niet slecht.”

Opleiding

Na een technische opleiding als elektromekanieker vervolledigde Pieter-Jan zijn studies als bachelor Autotechnologie. Daarna kon hij meteen aan de slag. Eerst liep hij stage bij een Volvo-dealership om daarna in dienst te treden bij Jennes in Machelen, waar hij nu nog altijd werkt. “In het begin kreeg ik heel wat technische opleidingen via importeur D’Ieteren, een drietal per jaar. Nu is dat beperkter en meer afgestemd op nieuwe modellen of nieuwe technologieën. Door mijn specifieke opleiding bestaat mijn taak uit problemen oplossen, moeilijke diagnoses stellen en mijn collega’s daarin bijstaan.”

Zoektocht

Voor Pieter-Jan zijn de belangrijkste gereedschappen een multimeter (om grootheden zoals spanning of stroomsterkte te meten), diverse diagnoseapparaten en een uitleeslaptop. “Het liefst los ik zuivere elektrische problemen op, maar daarvoor moet je ook de elektrische schema’s goed kennen. De tijd die je neemt om die te doorgronden, spaar je uit in de werkplaats zelf. Onlangs was er een probleem met de elektrische raambediening van de deuren links vooraan en achteraan. Dat was uiteraard geen toeval. Met het schema kom je precies te weten wat de relatie is tussen beide portieren. Elektrische problemen blijven niettemin onberekenbaar. Soms vind je de oplossing na een paar minuten en op andere momenten kun je wel een uur en meer zoeken. Het is onvoorstelbaar, maar een slechte aarding en vochtinsijpeling op de een of de ander plaats zijn nog altijd de belangrijkste oorzaken van elektrische problemen. De complexiteit neemt ook toe omdat heel wat functies elektronisch worden aangestuurd.” Niet alle fouten kunnen opgespoord worden door een foutcode uit te lezen, maar net dat maakt het volgens Pieter-Jan zo boeiend.

Dossier aangeboden door DATS24.