Dossier autosalon aangeboden door Febiac.

© DATS24

© DATS24

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

5 grote voordelen van motorrijden

Rijden in de openlucht is een unieke ervaring die je een gevoel van vrijheid geeft. Geen enkele auto evenaart het rijplezier van een gemotoriseerde tweewieler, zelfs een cabriolet niet. Door hun lage gewicht zijn scooters en motoren erg wendbaar, en hebben ze minder vermogen nodig om sportieve prestaties neer te zetten.

Febiac

Dossier aangeboden door DATS24.

Geniet van de vrijheid

Rijden in de openlucht is een unieke ervaring die je een gevoel van vrijheid geeft. Geen enkele auto evenaart het rijplezier van een gemotoriseerde tweewieler, zelfs een cabriolet niet. Door hun lage gewicht zijn scooters en motoren erg wendbaar, en hebben ze minder vermogen nodig om sportieve prestaties neer te zetten.

Iedereen vindt wel een tweewieler die past bij zijn levensstijl. Met een gebruiksvriendelijke scooter glip je vlot door het stadsverkeer. GT’s en trails zijn ideaal om te reizen over langere afstanden, terwijl neoklassieke motoren of gechromeerde customs inspelen op jouw persoonlijke smaak.

Ontsnap aan de files

Filevrije maanden lijken niet meer te bestaan. Niemand ontsnapt eraan, tenzij je met een scooter of motor rijdt. Hiermee leg je in de praktijk dubbel zoveel kilometers af als een auto in fileverkeer. De wetgever laat namelijk toe dat motor- en scooterrijders tussen de auto’s rijden met een snelheid tot 50 km/u, of maximaal 20 km/u sneller dan het andere verkeer.

Hoe meer motoren op de weg, hoe minder files. Al in 2011 bewees een studie van Transport & Mobility Leuven, uitgevoerd in opdracht van FEBIAC, dat de files veertig procent korter zouden zijn mocht tien procent van de automobilisten overstappen op een gemotoriseerde tweewieler.

Fiscaal voordelig

Motoren en scooters zijn ook fiscaal interessant. Woon-werkverplaatsingen en beroepsverplaatsingen met de motor of scooter kun je voor honderd procent inbrengen als beroepskosten. Wel moet je kunnen bewijzen dat je effectief met de motor naar het werk rijdt en dat de kilometerstand van de motor hiermee overeenstemt. Vraag bijvoorbeeld aan je werkgever een verklaring die bevestigt dat je met de motor komt werken. Ook facturen van onderhoudsbeurten (waarop de kilometerstand staat) helpen om aan te tonen dat je de motor vaak gebruikt. Niet alleen de beroepsverplaatsingen, maar ook de aankoop van een motor of scooter en beschermende motoruitrusting kun je fiscaal inbrengen. Denk bijvoorbeeld aan een helm (inclusief onderhoudsproducten) en specifieke motorkleding (jas, broek, thermische onderkleding, handschoenen, laarzen, regenkledij, …). Je moet de aankoop van de uitrusting wel kunnen bewijzen met een factuur en het bedrag hangt af van de verhouding tussen privé- en werkkilometers. Voorts zijn de belasting op inverkeerstelling, de jaarlijkse verkeersbelasting, het onderhoud, de herstellingen, de verzekering en de pechverhelping aftrekbaar. Interessant is bovendien dat motoren en scooters tot 250 cc vrijgesteld zijn van de jaarlijkse verkeersbelasting. Ook qua verzekering kun je je voordeel doen, want veel maatschappijen bieden een zogenaamde zeswielenverzekering met lagere tarieven als je zowel met de auto als met de motor rijdt. Meer details over de fiscale voordelen van motorrijden vind je op de website www.moto.be/fiscaliteit.

Veiliger dankzij nieuwste technologie

Steeds meer technologieën uit auto’s vinden hun weg naar motoren, vooral op het vlak van de veiligheid. Remmen met antiblokkeerfunctie (ABS) zijn al een tijdje gemeengoed, zowel op lichte als zware modellen. Ook de automatische stabiliteitscontrole vind je terug bij de tweewielers. Die voorkomt dat het aangedreven achterwiel van motoren met hogere vermogens slipt wanneer je snel optrekt. Een stabiliteitscontrole zoals de Motorcycle Stability Control (MSC) van Bosch helpt de motorrijder om veilig te remmen en versnellen, zowel op rechte stukken als in bochten.

Nieuw in de wereld van de tweewielers is de zogenaamde Side View Assist van BMW, een dodehoekcontrole die bij moderne auto’s al heel gebruikelijk is. In een straal van ongeveer vijf meter rond de motor detecteren sensoren andere voertuigen in de dode hoek. Een geel pictogram in de zijspiegel waarschuwt de bestuurder om een ongeval te voorkomen bij een richtingverandering.

Ingenieurs experimenteren ook met een helm die beschikt over een head-up display. Het principe is hetzelfde als in auto’s, maar hier zie je de informatie (snelheid, huidige versnelling, verkeersborden, bandendruk, …) op het vizier van de helm in plaats van op de autovoorruit. Zo moet de bestuurder niet meer naar het instrumentenpaneel kijken. Voorlopig is zo’n head-up display voor motorhelmen wel nog toekomstmuziek.

Hoewel automatisch schakelen niet meteen geassocieerd wordt met het sportieve rijgevoel van een motor, zijn er nu ook versnellingsbakken met een quickshifter: van het gas gaan of koppelen is niet meer nodig, je hoeft alleen nog met je voet te schakelen. Tot slot kunnen airbags ook motorrijders helpen. Alleen de Honda Goldwing is ermee uitgerust, maar heel wat motorkledingfabrikanten hebben de afgelopen jaren kledij ontworpen met ingebouwde airbags om de motorrijder te beschermen. Wil je alle nieuwe trends bij de tweewielers ontdekken, dan is dit Salon de ideale gelegenheid.

Parkeer vlotter

Voor een motor of scooter volstaat het kleinste plekje om te parkeren en bovendien mag je buiten de rijbaan of parkeervakken staan, zolang je geen andere weggebruikers hindert. Ook mooi meegenomen: wanneer meerdere motoren binnen een parkeervak staan dat voor één auto bestemd is, dan moet je deze parkeerplaats maar één keer betalen. Aparte plaatsen voor motoren en scooters zie je bij benzinestations en in bepaalde steden, al is er op dat vlak nog veel ruimte voor verbetering.