Dossier autosalon aangeboden door Febiac.

© DATS24

© DATS24

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Technologie maakt het verschil

Van zetels die je rug masseren tot infotainmentsystemen die je met handgebaren bedient: de autosector innoveert voortdurend om het comfort én de veiligheid te verbeteren. Deze tien revoluties zijn vandaag al realiteit. Je ontdekt ze op het Autosalon.

Gratis massages

Een goede autozetel is van kapitaal belang om ontspannen op je bestemming te geraken. Zetelverwarming en -ventilatie verhogen het comfort en steeds meer modellen voegen daar een massagefunctie aan toe. Luchtkamers in de zetels worden gevuld en bewegen om de rugspieren te ontspannen en de bloeddoorstroming te stimuleren. De intensiteit en de snelheid van de massage regel je zelf, met een knop of via het infotainmentsysteem. In sommige modellen kun je ook kiezen om vooral je schouders of lenden te laten masseren. In limousines zoals de Mercedes S-Klasse of de BMW 7-Reeks is de massagefunctie zowel voorin als achterin verkrijgbaar, terwijl in de middenklasse steeds vaker een bestuurderszetel met massagefunctie op de optielijst staat (Citroën C4 Picasso, Renault Mégane, Opel Astra, …).

Slimme verlichting

De afgelopen tien jaar is de autoverlichting grondig geëvolueerd, van standaard halogeenkoplampen naar xenon- en led-lichten met een betere lichtopbrengst. De meest geavanceerde led-koplampen (onder meer in de Audi A3) gebruiken een led-matrix met reflectoren om hun lichtstralen optimaal te verdelen. Op basis van informatie van de camera bovenaan de voorruit vormen de leds miljoenen combinaties. Deze lichten draaien ook mee in de bochten … nog voor je aan het stuur gedraaid hebt, dankzij informatie van het navigatiesysteem. Sommige luxewagens zijn zelfs al uitgerust met laserlichten, die nog verder kunnen schijnen dan led-lichten. Veel nieuwe auto’s hebben (al dan niet optioneel) automatische grootlichten, die vanzelf geactiveerd worden door een camera aan de voorruit.

Met handen en voeten

In sommige auto’s mag je met handen en voeten uitleggen wat er moet gebeuren. Letterlijk. Na de kofferklep die opengaat door je voet onder de achterbumper te bewegen, zijn er nu ook infotainmentsystemen die reageren op handgebaren. BMW was hier de eerste, met de ‘gesture control’ in de 5- en 7-Reeks. Een 3D-sensor herkent gebaren in de zone boven de versnellingspook. Door met je wijsvinger in wijzerzin te draaien, verhoog je het volume van het audiosysteem. Geen zin om een inkomend telefoontje te beantwoorden? Een wegwerpgebaar volstaat. Je kunt ook van radiozender veranderen of naar huis navigeren. De gebarenherkenning heeft een hoog gadgetgehalte, maar blijkt in de praktijk erg goed te werken. In de vernieuwde Golf, een belangrijke première op het Autosalon, biedt Volkswagen een gelijkaardig systeem.