Dossier autosalon aangeboden door Febiac.

© DATS24

© DATS24

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

De oplossing voor in de stad?

Autodeeldiensten met vaste standplaatsen kent ondertussen iedereen. Maar sinds enkele maanden duikt in Brussel een nieuwe vorm van autodelen op. Met free-floating vind je via een app snel een auto die je na de rit parkeert waar je wil.

Dossier aangeboden door DATS24.

De meeste autodeeldiensten (Cambio, Zen Car, Bolides, …) doen een beroep op een gecentraliseerde vloot die je op vaste plaatsen moet parkeren. Dat is niet altijd in de buurt van jouw woning of bestemming. Nieuwe spelers zoals DriveNow en Zipcar pakken het anders aan, en maken optimaal gebruik van een besluit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waardoor het sinds 1 juni 2016 mogelijk is om deelauto’s vrij te parkeren in Brussel en al zijn deelgemeentes.

Het principe van free-floating is eenvoudig: je registreert je eenmalig bij de autodeeldienst, je downloadt de bijhorende app, je zoekt een wagen in jouw buurt en je parkeert achteraf de wagen waar je wil, zolang het binnen de gebruikszone valt. Je betaalt per minuut (0,25 euro per gereden minuut bij Zipcar en 0,33 euro bij Drive-Now). Doorgaans moet je tien tot vijftien minuten wandelen om een auto te vinden.

Samen met overheid

Zeker in drukke steden - waar veel auto’s van inwoners geparkeerd staan - is free-floating een meerwaarde voor de mobiliteit. “We starten alleen in steden waar het in perfecte symbiose met de overheid kan”, zegt Christian Lambert, Managing Director van DriveNow, een joint venture van BMW en autoverhuurder Sixt die in juli startte met free-floating in Brussel. “Free-floating vereist meestal een lokale wetswijziging om vrij te kunnen parkeren. Wij betalen hiervoor aan de overheid een jaarlijks bedrag per wagen.”

Zipcar

Sinds september is ook Zipcar (een dochterbedrijf van autoverhuurder Avis) actief in Brussel. “Voor ons is het de eerste keer wereldwijd dat we free-floating toepassen. We kozen voor Brussel door de wetswijziging, maar ook omdat iedereen hier beseft dat er nood is aan een nieuwe mobiliteitsoplossing”, zegt Kate Croisier, marktmanager van Zipcar. Terwijl DriveNow een vloot van 300 Mini’s en BMW’s aanbiedt (desgewenst ook met automaat), koos Zipcar voor 250 exemplaren van de handgeschakelde Peugeot 208. “Vooral omdat de 208 zeer ecologisch is”, verklaart Kate Croisier.

Smart

Normaliter had in oktober ook car2go moeten starten in Brussel, een nieuw project van Daimler, dat met de kleine Smart Fortwo een uitstekende auto in huis heeft voor autodelen in de stad. Door een juridisch dispuut over het gebruik van de naam ‘car2go’ in België staat het hele project nu on hold. In dertig andere steden over de hele wereld maken al meer dan 1,3 miljoen klanten gebruik van car2go en blijkt het een goed alternatief voor de eigen auto of voor het openbaar vervoer. De verantwoordelijken durven geen uitsluitsel te geven of het project in België alsnog doorgaat.

Uitbreiden

Zowel Zipcar als DriveNow ziet Brussel als een belangrijke test. “Mogelijk volgen nog andere Belgische steden, maar we moeten eerst zien of onze businesscase klopt in Brussel”, zegt Christian Lambert van DriveNow. Ook Zipcar wil eerst afwachten hoe het concept evolueert in Brussel. De toekomst zal het uitwijzen.