© BELGA

Vertragingen op Zaventem door personeelsproblemen bij Swissport

Een aantal vertrekkende vluchten op Brussels Airport kampt met vertragingen tot een uur. Oorzaak is een personeelstekort bij afhandelaar Swissport, waardoor de bagagebehandeling vertraging oploopt. Onder meer Brussels Airlines, Ryanair en Thomas Cook Airlines zijn klanten van Swissport.

tg

Brussels Airlines, dat als eerste communiceerde over de vertragingen, sprak van sociale acties bij de afhandelaar. Dat wordt door de vakbonden echter ontkend. “Er wordt niét actiegevoerd, maar de problemen zijn het gevolg van een personeelstekort bij Swissport”, zegt Sandra Langenus van de socialistische transportbond BTB.

Volgens de vakbondsvrouw zijn de problemen het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Er werden volgens haar onlangs een aantal contracten stopgezet, het is met de kerstvakantie sowieso een drukke periode, en door het slechte weer hadden enkele vluchten vertraging waardoor er een piek kwam in het aantal te behandelen toestellen. Dat kon met het aanwezige personeel niet gebolwerkt worden, klinkt het.

Volgens Kurt Callaerts van de christelijke vakbond ACV-Transcom heeft de afhandelaar de problemen aan zichzelf te wijten. “Swissport plande gewoon te weinig personeel en dat wreekt zich. Boontje komt om zijn loontje...”, schrijft de vakbondsman op Twitter.

Ook Brussels Airport bevestigt dat een aantal vertrekkende vluchten vertraging heeft. Swissport heeft een dertigtal klanten in Zaventem, zo blijkt uit een overzicht op de website van de luchthaven.