© REPORTERS/Mary Evans PL

Was een geheime brand de echte oorzaak van het tragische lot van de Titanic?

Iedereen gaat er al sinds jaar en dag vanuit dat de Titanic door een ongelukkig toeval tegen een ijsberg botste en vervolgens zonk. In een nieuwe documentaire beweert de Ierse journalist Senan Molony echter dat een vuur binnenin het schip de échte reden is van de tragische scheepsramp.

evg

Journalist Senan Molony kwam na 30 jaar research tot de conclusie dat een vuur ervoor zorgde dat de Titanic meer dan 100 jaar geleden gezonken is. Sterker nog, Molony meent dat de brand al ontstaan is voor het vertrek op 10 aprl 1912 in de haven van Southampton. Meer dan 1500 passagiers kwamen om het leven nadat de Titanic op 15 april 1912 zonk op weg van Southampton naar New York.

Recent geveilde foto’s

De onderzoeksjournalist ontdekte een reeks zwarte brandvlekken van zo’n 9 meter hoog aan de rechterkant van het schip op recent geveilde foto’s van de Titanic. De brandplekken bevinden zich net achter de plaats waar de ijsberg het schip raakte. Molony ziet dit als een bewijs dat er binnenin het schip een brand woedde met desastreuze gevolgen.

“Men was op het moment van vertrek wel op de hoogte van de brand, maar men probeerde dit te verbergen voor de passagiers. Het schip lag namelijk bewust met de andere kant aangemeerd, waardoor ze de brandvlekken niet konden zien tijdens het opstappen.”

Hoge snelheid

“Het verklaart waarom de Titanic zo snel door de ijszee voer,” legt Molony uit. “Om de brand onder controle te krijgen, moesten ze de kolen verplaatsen naar de enige plaats die nog overbleef: de ketel. Hierdoor ging het schip logischerwijs veel sneller vooruit.”

De Titanic had de haven nooit mogen verlaten hebben volgens Molony, maar dat kon men zich op dat moment niet permitteren. “Het vertrek was al een aantal keer uitgesteld geweest en men wou per se die tiende april uitvaren. Het team van twaalf mannen kreeg de brand maar niet onder controle.”

Fragiele romp

De romp was door de brand zeer fragiel geworden. “Als een stalen romp zo’n hoge temperaturen moet verduren, verliest die zo’n 75 procent van z’n sterkte. Sinds 1912 bestaat de mythe dat een ijsberg het schip met een scheur van 90 meter uiteengereten heeft. Toen men het wrak onderzocht konden ze die scheur tot hun grote verbazing niet terugvinden. Wat ons sterk doet vermoeden dat de botsing met de ijsberg niet zo gigantisch groot was als gedacht. Een kleine botsing was al genoeg om de romp te doen breken.”

Serieuze ontploffingen

Richard De Kerbrech, auteur van verschillende boeken over de Titanic, gelooft dat Molony’s theorie wel eens steek zou kunnen houden. “We weten zeker dat er een brand was op het schip. In 2008 bracht Ray Boston, een Titanic-expert met meer dan 20 jaar ervaring, al uit dat de brand al tien dagen voor vertrek ontstaan is tijdens een testvaart. Volgens hem kon het vuur “serieuze ontploffingen” veroorzaken nog voor ze in New York zouden aankomen.”

“Aanvankelijk was ik sceptisch tegenover de hypothese van Senan Molony, maar nadat ik z’n bevindingen in detail had bekeken, raakte ik er steeds meer van overtuigd. Je moet weten dat de ontwerper en de directeur van de Titanic aan boord waren, dus er werd veel verborgen gehouden.”

Nu in het nieuws