© Shutterstock

Te veel gegeten op oudejaar? Zo ontbijt je licht met avocado

Nog voor de kurken knallen om het nieuwe jaar in te luiden, gaat er meestal een zoveelste stevig feestmaal aan vooraf. En hoewel je misschien ook te stevig hebt gedronken, sla je het ontbijt de dag erna beter niet over. Daarom selecteren we drie luchtige ontbijtjes om het jaar goed van start te gaan. Telkens met avocado, als opkikker voor de huid na al die alcoholische drankjes.

flb

Smoothie met avocado, rode vruchten en amandelmelk

Ingrediënten (voor 2 porties):

1 avocado200 gr rode vruchten (mag diepvries zijn)4 el magere yoghurt200 ml amandelmelkhoning (naar keuze)

Bereidingswijze: alles in de blender en mixen maar! Pimp eventueel met wat granola of chaizaad.

Pittige toast met gepocheerd ei en avocado (via Allerhande)

Ingrediënten (voor 2 toasts):

2 sneden roggebrood1 avocado1 el azijn2 eitjespeper en zout1 tl sesamzaad1 tl sriracha sauce (naar keuze)

Bereidingswijze:

Rooster het brood in de broodrooster. Breng ondertussen een laag van 6 cm water aan de kook in een hapjespan en voeg de azijn toe. Draai het vuur laag, zodat het water niet meer borrelt. Breek de eieren voorzichtig een voor een in een kopje en laat ze in het water glijden. Pocheer ze 4 min.Snijd de avocado overlangs doormidden. Verwijder de pit en schep het vruchtvlees met een lepel uit de schil. Snijd het vruchtvlees in plakjes en beleg er de roggetoast mee.Neem de eieren met een schuimspaan uit de pan, laat even uitlekken en leg ze op de toast. Breng eventueel op smaak met zout. Verdeel het sesamzaad en de tuinkers erover en besprenkel met de sriracha.

Bananen-notenbrood met avocado (via Dagelijkse Kost)

Ingrediënten (voor 4 personen)

300 g (zeer) rijpe bananen 140 g speltbloem 100 g zelfrijzende bloem 1 eetlepel bakpoeder 1 eetlepel bicarbonaat 1 avocado50 g notenmix (naar keuze)4 eetlepels agavesiroop (of ahornsiroop)15 cl yoghurt (natuur)3 eieren een klontje boter

Bereidingswijze:

Weeg de bloem, de speltbloem zorgvuldig en doe ze in de mengkom van de keukenmachine. Voeg het bakpoeder en het bicarbonaat toe. Doe de gemengde noten in de blender. Gebruik de ‘puls-toets’ om de noten in enkele korte beurten grof te malen. Je kunt dit uiteraard ook met een koksmes doen.

Pel de rijpe bananen, breek ze in stukken en doe ze samen met de avocado in de blenderbeker. (De bananen mogen gerust al wat sproeten hebben. Zeer rijpe bananen zorgen voor extra smaak.) Voeg de agavesiroop toe, de yoghurt en de eieren. Mix alles tot een gladde dikke bananenpap.

Zet de mengbeker met bloem in de keukenmachine en meng de droge ingrediënten op lage snelheid. Laat de machine draaien en schenk er op het gemak de bananenpap in, tot je een glad beslag krijgt.

Verwarm de oven voor op 160°C. Gebruik een beetje boter om de binnenzijde van het bakblik in te vetten. Smelt de boter vooraf en gebruik een keukenpenseel om in alle hoekjes en kantjes te smeren. Strooi een beetje bloem in het blik, kantel en keer tot de hele ingevette binnenzijde bedekt is met een dun laagje. Giet er nadien het restje bloem uit. Giet het beslag in het bakblik en zet het bananenbrood in de hete oven van 160°C.

Laat het bananenbrood alvast 35 minuten bakken. Bedek het brood vervolgens met een vel aluminiumfolie. Kijk wel uit voor het hete bakblik. Laat het afgedekte bananenbrood vervolgens nog 35 minuten bakken. (Totale baktijd bedraagt 70-75minuten.) Prik in het bananenbrood om te checken of het gaar is. Als er geen restjes beslag aan je prikker blijven kleven, dan is alles in orde. Ontvorm het bananenbrood en laat het afkoelen.Serveer in dunne plakken met wat fruit bij om het luchtig te houden.

NIET TE MISSEN