De wet-Major: Een verhaal dat al meer dan veertig jaar geleden begon

Louis Major Foto: Photo News

De wet-Major: Een verhaal dat al meer dan veertig jaar geleden begon

Print

Europa stopt begin volgend jaar zijn strijd tegen de Belgische wet op de havenarbeid, de wet-Major. Dat heeft eurocommissaris Violeta Bulc schriftelijk laten verstaan aan vicepremier Kris Peeters (CD&V). Maar van waar komt de wet-Major nu weer? Lees hieronder de belangrijkste mijlpalen.

1972-1973:de socialistische minister van Arbeid Louis Major vaardigt de wet uit dat “niemand in de havengebieden havenarbeid mag laten verrichten door andere werknemers dan erkende havenarbeiders”. In KB’s wordt nadien minutieus de grens van dat havengebied afgebakend.

Jaren negentig: op vraag van de werkgevers wordt een nieuwe, minder betaalde categorie ‘logistieke havenarbeiders’ gecreëerd.

2000: Europees commissaris Loyola de Palacio lanceert tot twee keer toe haar ‘Port package’-voorstellen om de Europese havens te liberaliseren. Onder meer door “zelfafhandeling”. De dokwerkers reageren met woeste betogingen in Straatsburg, Brussel en Rotterdam. Pas vorige week werd de Port Package-discussie definitief begraven in een heel afgezwakte versie die onder meer de havenarbeid en de loodsen volledig ontziet.

De wet-Major: Een verhaal dat al meer dan veertig jaar geleden begon
Fernand Huts Foto: BELGA

December 2013: Katoen Natiebaas Fernand Huts, in Estland een belangrijk investeerder, dient bij de Estse eurocommissaris voor Werk Siim Kallas formeel klacht in tegen de Belgische wet-Major. “Want soutiens in plastiekjes stoppen, is geen werk voor havenarbeiders.”

De wet-Major: Een verhaal dat al meer dan veertig jaar geleden begon
Kallas Foto: AP

24 maart 2014:Kallas stuurt België een officiële ingebrekestelling. Verandert ons land zijn wet niet, dan dreigt een lange procedureslag met een zware, onafwendbare geldelijke veroordeling.

2014-2015:toenmalig minister Monica De Coninck (sp.a) en haar opvolger Kris Peeters (CD&V) proberen eindeloos de sociale partners tot een akkoord te bewegen. De ene D-day volgt na de andere om het overleg toch maar een kans te geven.

December 2015: Peeters legt eurocommissaris Violeta Bulc een actieplan voor om tegen 1 juli een akkoord te bereiken.

April 2016: de sociale partners bereiken een akkoord. Intussen hebben al tien bedrijven bij Europa een klacht ingediend: twee nv’s van Fernand Huts en de rest interimbureaus.

Juni 2016: de 7.500 dokwerkers algemeen contingent keuren met 90% het akkoord goed.

Juli 2016: publicatie KB en afsluiting CAO’s, Europa begint evaluatie.

16 december 2016: Bulc is tevreden met de toelichting.

De wet-Major: Een verhaal dat al meer dan veertig jaar geleden begon
Bulc Foto: AFP