Modehuizen doen nog steeds beroep op 'moderne slavenarbeid'

Foto: Shutterstock

Mode

Modehuizen doen nog steeds beroep op 'moderne slavenarbeid'

Print
Een nieuwe studie heeft een lijst gepubliceerd met twintig modebedrijven en hun inspanningen om moderne slavernij aan te pakken. De organisatie KnowTheChain, die deze wantoestanden in kaart wil brengen, bestudeerde verschillende grote modehuizen om na te gaan of hun kleren in menswaardige omstandigheden gemaakt worden.

Moderne slavernij dwingt vrouwen, kinderen en kwetsbare individuen om heel goedkoop of soms zelfs gratis te werken, en komt in de modewereld nog (te) vaak voor. 

"Een recente studie heeft aangetoond dat in negen landen (waaronder China, India, Uzbekistan en Pakistan), die 65% van alle katoen in de wereld produceren, moderne slavernij een heel groot probleem is", zegt directeur Killian Moote van KnowTheChain, een organisatie die al langer moderne slavernij in kaart probeert te brengen.  

Het heeft nu een nieuw rapport gepubliceerd waarin het een lijst heeft gemaakt van modehuizen die effectief inspanningen doen om moderne slavernij uit te roeien. KnowTheChain ging dieper in op thema's als aanwerving, risico's en gevaren op de werkvloer, verloning of communicatie met de werknemers, en selecteerde twintig bedrijven op basis van hun marktaandeel en de mate waarin ze inkomsten verwerven uit hun merknaam. Elk bedrijf kreeg een score op honderd.

 

De organisatie hield modebedrijven als H&M, Prada en Adidas onder de loep. Prada scoort vrij slecht als het op moderne slavernij aankomt, Adidas en H&M doen wel inspanningen om hun productieproces zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Vreemd, dat modehuizen die veel geld vragen voor hun ontwerpen lager scoren dan bijvoorbeeld een keten als H&M. "Het is niet zo dat een hogere score betekent dat moderne slavernij daar niet voorkomt. Het feit dat H&M beter scoort is vermoedelijk omdat H&M al langer inspanningen doet om dat probleem aan te pakken."

"Het is nu aan de modebusiness én aan de consument om hun verantwoordelijkheid op te pakken", besluit Moote. "Wil je een bewuste consument zijn, dan is dat een levensstijl. Zorg dat de merken die je koopt, dichtbij je eigen waarden staan. En doet een merk inspanningen om moderne slavernij aan te pakken, toon dan ook dat je dat merk daarvoor steunt."

 

NIET TE MISSEN