Regering bespaart 40 miljoen euro door digitalisering burgerlijke stand

Foto: Photo News

Regering bespaart 40 miljoen euro door digitalisering burgerlijke stand

Print

De regering-Michel werkt aan de modernisering en digitalisering van de burgerlijke stand. Daardoor zullen burgers zich niet langer onnodig moeten verplaatsen, maar kunnen ze op termijn hun gegevens over geboorte, huwelijk of echtscheiding overal kunnen opvragen en downloaden. Er is sprake van een besparing van 40 miljoen euro.

De voorbije maanden tekenden de verschillende betrokken regeringsleden al de aanpak uit voor de digitalisering van de burgerlijke stand. Vrijdag schaarde de ministerraad zich achter een nota en in de eerste helft van volgend jaar moet het wetsontwerp naar de Kamer verhuizen.

De burgerlijke stand houdt de authentieke aktes bij van alle burgers. Bedoeling is dat alle 589 gemeentelijke registers van de burgerlijke stand in één centrale database komen. Daarbij wordt gewerkt met volledig elektronische akten die de ambtenaar van de burgerlijke stand via de elektronische identiteitskaart ondertekent. Ook de dubbele archivering bij de gemeente en griffies verdwijnt.

Procedures worden korter en goedkoper

Vanaf ten vroegste 1 januari 2018 zullen burgers hun akten in een gemeente naar keuze kunnen opvragen. In een tweede fase is het ook mogelijk die te downloaden en uit te printen. Vanaf dan worden ook alle nieuwe akten van de burgerlijke stand digitaal opgemaakt en bewaard.

De overheid zal dus zelf akten kunnen opvragen in de databank en moet de burger die niet langer zelf aanleveren. Een naamswijziging, afstammingsprocedure of echtscheiding kan daardoor ook korter en goedkoper verlopen.

Er zijn ook 102 consulaire posten die zich aan de centrale database koppelen. Daardoor zal je in een buitenlands consulaat eveneens de aktes kunnen opvragen.

.

Nu in het nieuws