Zo kiest u nooit meer de foute kassa

Print

Carrefour is van plan om de ‘unieke wachtrij’ in te voeren in al haar hypermarkten. Klanten gaan daarbij om beurten naar de eerste vrije kassa. Al in negen van de 45 winkels is het systeem een succes. “Mensen hebben het gevoel dat het sneller gaat.” De tijdwinst? Minimum dertig seconden op drie minuten aanschuiven.

Noem het gerust een uitdaging. De snelste kassa kiezen in de supermarkt. Kiest u de kortste rij met de kleinste mandjes? Of gaat u voor de langste met de meest efficiënte kassierster? Verliezen doet u toch. Die herkenbare frustraties zijn binnenkort verleden tijd. Carrefour is van plan om de slang – een experiment dat twee jaar geleden begon – in al zijn 45 hypermarkten in te voeren.

Klanten schuiven in dat systeem in één unieke rij aan. Als er een kassa vrij is, mag de eerste ernaartoe. In negen van de Carrefour-vestigingen bleek het al succes. Acht op de tien klanten zijn tevreden. “Voor hen gaat het sneller”, zegt Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve. Bovendien brengt het systeem meer rust. Ook voor de kassier(ster)s. “Zij hebben een minder opgejaagd gevoel.”

RTBF deed de test

Maar is het systeem ook écht sneller? “Jawel”, gaat Van Outryve verder. “Het RTBF-programma On n’est pas des pigeons heeft ooit eens de proef op de som genomen. Wie drie minuten aanschoof, won toen dertig seconden. Wellicht is dat in werkelijkheid nog meer. Want de test werd niet helemaal correct uitgevoerd.”

“We blijven naast die unieke rij ook twee tot drie traditionele kassa’s behouden”, zegt Baptiste Van Outryve. “Ook de selfscan-kassa’s, waarbij mensen producten scannen en meteen kunnen afrekenen, blijven behouden.”

.

Nu in het nieuws