CDH: “Stel voorziene test versmalling E40 uit”

Archiefbeeld Foto: gia

CDH: “Stel voorziene test versmalling E40 uit”

Print

CDH dringt er bij de Brusselse regering op aan om de testfase voor de vermindering van het aantal rijstroken aan het einde van de E40 uit Leuven uit te stellen. Die test was voorzien in januari volgend jaar.

Het Brussels Gewest wil volgend jaar de toegang tot de hoofdstad via de E40 vanuit Luik en Leuven terugbrengen van zes naar vier rijstroken. Het plan kadert in een breder plan (Parkway E40) om de buurt rond het Reyerscomplex leefbaarder te maken. De twee rijstroken die geschrapt worden, maken plaats voor een bredere laan voor lokaal verkeer, openbaar vervoer en fietsers. In januari was een test voorzien.

“We kunnen het paard niet achter de kar spannen. Hoewel we de omvorming van de toegangswegen tot stadslanen verdedigen in naam van de levenskwaliteit in het gewest, kunnen we niet doen alsof de voorbije maanden niets gebeurd is”, vinden de Brusselse fractieleider van CDH en de ondervoorzitter van de partij, Benoît Cerexhe en Hamza Fassi-Fihri. Ze verwijzen daarmee naar de problemen met de tunnels, de lockdown na de aanslagen en de vertragingen in de realisatie van het GEN.

Overhaast te werk

Wat de gevolgen van overhaast te werk gaan kunnen zijn, is volgens de parlementsleden bewezen bij de invoering van de voetgangerszone op de centrale lanen van de hoofdstad. ‘Bovendien is er vandaag geen enkel geloofwaardig alternatief - geen overstapparkings, geen GEN, geen metro-Noord,... - en dreigen belangrijke werven het verkeer in en naar Brussel grondig te storen.’

Daarom vraagt coalitiepartner CDH aan de Brusselse regering en Brussel Mobiliteit het project om het aantal rijstroken gevoelig in te krimpen aan het einde van de E40 op te schorten tot er geloofwaardige alternatieven zijn.

.

Nu in het nieuws